Tres investigadores del Campus de Gandia, entre les científiques més destacades d’Espanya

El Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) ha publicat la seua primera classificació amb les 5.600 científiques espanyoles i estrangeres més destacades, que investiguen en organismes espanyols. Per a això, el CSIC ha tingut en compte els indicadors dels perfils personals públics en la base de dades Google Acadèmic (Google Scholar, en anglès). Aquest motor de cerca, especialitzat en contingut i bibliografia científica, va ser creat l’any 2004 i permet localitzar documents de caràcter acadèmic.

Entre les científiques més destacades d’aquesta llista es troben 68 investigadores que desenvolupen la seua carrera a la Universitat Politècnica de València (UPV), tres d’elles – Sandra Sendra, Ivana Gasulla i Mónica Catalá – estan adscrites al Campus de Gandia de la UPV. Sendra ocupa el lloc número 1309 en la classificació nacional; Gasulla se situa en el 2313 i Catalá, en la posició 4577 de la llista (segons actualització del 15 de juny)

Sandra Sendra: entre les deu primeres investigadores de la UPV en el rànquing del CSIC

Sandra Sendra, professora titular d’Universitat, és membre de l’Institut d’Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC). A més, des de febrer de 2021 és directora acadèmica del Grau en Tecnologies Interactives del Campus de Gandia, on també va cursar els seus estudis universitaris.

Pel que respecta a la seua carrera investigadora, Sendra està centrada en el camp del disseny de sensors, l’ús de noves tecnologies sense fils per a la implementació de xarxes de sensors i en els protocols de comunicacions i algorismes per al desenvolupament de solucions en l’àmbit de la Internet de les Coses (IdC), entre altres línies. Recentment li han concedit el projecte “Xarxa de sensors i Big Data per a l’observació de l’entorn marí (SALVADOR)”. Aquest projecte d’investigació marina que codirigeix, té per objecte dissenyar, desenvolupar i desplegar nodes de sensors de baix cost adaptats al monitoratge subaquàtic per a la creació d’un observatori marí.

Enginyera Tècnica en Telecomunicació, en l’especialitat de Sistemes Electrònics i Graduada en Sistemes de Telecomunicació, So i Imatge, Sendra és doctora per la UPV, en Enginyeria Electrònica. I des de 2020 apareix com una de les primeres dones investigadores a Espanya, en l’àrea de les telecomunicacions, segons l’índex de qualitat científica H estimat per Clarivate Analytics, sent a més un referent internacional en investigació.

Com ha subratllat Sandra Sendra, “per a una investigadora o un investigador és important veure reconegut el seu esforç. La investigació requereix molt esforç i temps i, a vegades, no ofereix els resultats immediats esperats. No obstant això, la constància i el treball en equip solen ser bons aliats per a acostar-se a l’èxit.” A més, ha ressaltat que “personalment, estar entre les deu primeres investigadores de la UPV i, a més, tenir la possibilitat de desenvolupar la meua activitat docent i d’investigació, en el mateix Campus de Gandia, és un vertader honor”.

Ivana Gasulla: comunicacions d’alta capacitat a través de la fibra òptica

Ivana Gasulla, que va obtenir el títol d’enginyera i doctora en Telecomunicació per la UPV en 2005 i 2008, respectivament, va centrar la seua tesi doctoral, reconeguda amb el premi LEOS Graduate Student Fellowship Award atorgat per l’IEEE, en la transmissió de senyals ràdio de banda ampla sobre fibra òptica multimode. En 2012, va aconseguir una beca Fulbright per a investigar sobre uns nous tipus de fibra òptica, basades en multiplexació espacial, en la Universitat de Stanford.

Després del seu retorn a la UPV, la seua línia d’investigació comprèn, entre altres línies, el disseny i l’aplicació de fibres òptiques multinucli i fibres òptiques de pocs modes al camp de la fotònica de microones i a les comunicacions d’alta velocitat. En 2017, la investigadora va rebre una prestigiosa ERC Consolidator Grant atorgada pel Consell d’Investigació Europeu per a desenvolupar noves fibres òptiques, basades en tècniques de multiplexació per divisió espacial, per a la nova generació de comunicacions fibra-sense fils, com són els sistemes de comunicacions 5G (and beyond), sota el projecte InnoSpace.

Al Campus de Gandia, Ivana Gasulla imparteix classes en el Grau de Tecnologies Interactives i en el Grau en Comunicació Audiovisual.

Mónica Catalá: contaminants de l’aire, una avaluació contínua

Mónica Catalá és professora titular d’Universitat i imparteix classes en el Grau en Ciències Ambientals, en el Doble Grau en Enginyeria Forestal i del Medi natural + Ciències Ambientals i en el Màster Universitari en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners. Pertanyent al Departament de Química de la UPV, Catalá duu a terme la seua tasca investigadora en l’Institut d’Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC).

Va obtenir el Premi Extraordinari de Doctorat en 1999 per la seua tesi defensada a la Universitat de València. Ha publicat diversos llibres sobre problemes de contaminació atmosfèrica i pràctiques de laboratori. A més, ha escrit diversos articles d’investigació i ha participat en congressos. El seu treball se centra en l’àmbit de la química analítica, principalment en el desenvolupament de nous mètodes analítics de control i tractament de mostres mediambientals. També ha treballat en diversos projectes i, en l’actualitat, en el “Desenvolupament d’un sensor  basat en aptàmers i nanomaterials per a la quantificació de l’al·lergogen majoritari dels àcars”.

Font: Laida Frasquet Pascual, periodista de l’Àrea de Comunicació UPV