4 nous projectes d’investigació marina

Quatre nous projectes dirigits per personal investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) han sigut seleccionats en el marc del programa “ThinkInAzul: estratègia conjunta d’investigació i innovació en Ciències Marines per a abordar de manera sostenible els nous desafiaments en el monitoratge i observació marí-marítimes, el canvi climàtic, l’aqüicultura i altres sectors de l’Economia Blava”.

Els projectes se centren en tres línies bàsiques d’actuació del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència aprovat pel Govern d’Espanya: observació i monitoratge del medi marí i litoral; aqüicultura sostenible, intel·ligent i de precisió, i economia blava, innovació i oportunitats. Amb l’objectiu de preservar la qualitat ambiental de les mars amb tecnologies innovadores, potenciar l’aqüicultura sostenible i millorar l’economia lligada al medi marítim.

PROJECTES THINKINAZUL Al CAMPUS DE GANDIA

Víctor Espinosa és l’investigador principal del projecte “Monitoratge acústic per a una aqüicultura de precisió: xarxa d’observació acústica en granges marines mediterrànies” que està codirigit per Isabel Pérez -tots dos són personal expert en acústica marina-, i plantejat en col·laboració amb personal de l’Institut Espanyol d’Oceanografia i de la Universitat d’Alacant. El projecte desenvoluparà “l’ús d’ecosondes per al monitoratge en continu d’aules flotants, que permeta avançar en el desafiament de l’estimació de la biomassa total, millorar el procés d’alimentació amb la detecció de pèl·lets no consumits i la caracterització del comportament dels peixos davant diferents estímuls, a més de descriure el paisatge sonor submarí a l’entorn de les granges i la relació dels diferents estímuls amb el comportament dels peixos engabiats”.

D’altra part, Jaime Lloret, investigador expert en sensors, està al capdavant del projecte “Xarxa de sensors i Big Data per a l’observació de l’entorn marí (SALVADOR)”. Aquest projecte, codirigit per la investigadora Sandra Sendra, té per objecte “dissenyar, desenvolupar i desplegar nodes de sensors de baix cost adaptats al monitoratge subaquàtic per a la creació d’un observatori marí”. Les dades generades en aquesta acció “seran fonamentals per al monitoratge dinàmic oceanogràfic, la conservació de les àrees marines protegides, la mitigació de danys en els ecosistemes marins i la investigació en medis marins. A més, permetrà maximitzar la sostenibilitat de les instal·lacions aqüícoles”.

Luis Miret, expert en economia i ciències socials, lidera el projecte “Relleu generacional en el sector pesquer valencià”. Aquesta proposta “analitzarà la situació econòmica i sociolaboral de la pesca en la Comunitat Valenciana, tractant de cercar fórmules que fomenten el relleu generacional en la pesca i atraguen als joves als oficis relacionats amb la mar”.

Finalment, Miguel Rodilla, investigador en l’àmbit de les  ciències ambientals,  dirigeix el “Estudi reproductiu, genètic i subministrament larval de tellina i rossellona: causes del declivi poblacional i possibilitats de recuperació”.

IMPULS A LA INVESTIGACIÓ MARINA

A més de la Comunitat Valenciana, el programa de Ciències Marines reuneix projectes i aportacions d’Andalusia, Cantàbria, Galícia i Regió de Múrcia. Així mateix, compta amb una dotació total de 50 milions d’euros per a integrar i potenciar tota la investigació marina d’aquestes regions i abordar de manera cooperativa reptes en la investigació marina, l’aqüicultura, les noves tecnologies, els impactes sobre el medi marí i l’economia blava.

El desenvolupament del programa permetrà impulsar sectors com el turisme costaner i marí, la pesca o l’aqüicultura, que s’han vist afectats per la pandèmia i que representen un enorme potencial per a la recuperació econòmica sostenible de les regions participants.

Dels 50 milions d’euros pressupostats per a executar-lo, es destinaran 738.904 euros – cofinançats per la Generalitat i el Govern d’Espanya -per als projectes dirigits per personal investigador del Campus de Gandia. Aquesta quantitat permetrà subvencionar despeses de personal de nova contractació, despeses d’execució, equipament i aquelles altres despeses del projecte per a la seua correcta implementació. El termini d’execució d’aquests projectes és de tres anys.

Font: Laida Frasquet, periodista de l’Àrea de Comunicació UPV