TikTok i els clubs de futbol espanyols

TikTok es va establir com la sisena xarxa social més utilitzada a la fi de 2020 en l’àmbit mundial, sent la més descarregada en aquell mateix any a conseqüència dels confinaments per la COVID-19. En aquesta xarxa social predomina un públic jove, acostumat a rebre grans quantitats d’informació. D’aquesta manera, TikTok es caracteritza pel seu contingut gràfic, basat en la creació de vídeos curts i creatius en format vertical.

Per aquesta raó, diferents creadors de contingut han vist en aquesta xarxa social una oportunitat per a aconseguir noves audiències. En aquest sentit, els clubs de futbol de la Lliga Santander també s’han volgut sumar a l’auge de TikTok.

Pavel Sidorenko  de la Universitat Internacional de La Rioja, al costat de Nadia Alonso i Raúl Terol, personal investigador expert en comunicació del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), han analitzat la presència dels clubs de futbol en TikTok durant la temporada 2020/2021. Sobretot, han volgut esbrinar els temes o continguts que volien mostrar en la xarxa social, si tenien base publicitària, anecdòtica o d’entreteniment per a la comunitat.

S’ha demostrat com l’auge dels clubs de futbol en TikTok ha sigut molt ràpid, ja que tots van obrir un perfil en la xarxa social durant els confinaments causats per la COVID-19, en els quals la gran majoria continuen publicant de manera freqüent. Amb aquesta base, Sidorenko, Alonso i Terol han comprovat com els clubs s’han adaptat a les noves narratives d’aquesta xarxa social, allunyades d’altres xarxes socials bàsiques com Instagram o Twitter, utilitzant a través de TikTok un llenguatge més informal i divertit. Però això no vol dir que tots els clubs mantinguen la mateixa freqüència de publicació. Sobre això, destaquen com el Villareal C.F., Llevant O.D., Sevilla F.C. o l’SD Huesca van anar disminuint la seua activitat considerablement.

La presència dels clubs de futbol en TikTok s’ha traduït en una millora en el compromís de l’usuari o la publicitat, ja que realitzen vídeos orientats, per exemple, a la compra de samarretes per part dels aficionats. El personal investigador emfatitza que “el contingut dels clubs de futbol de la Lliga Santander en TikTok està construït majoritàriament sobre una narrativa en clau publicitària o de caràcter anecdòtic amb especial èmfasi en la imatge del club”. Destacant contingut informatiu sobre entrenaments, trobades o competicions i establint una millora en la imatge corporativa dels clubs de futbol. Mostra d’això és el cas de l’Atlètic de Madrid, ja que el club va utilitzar el contingut en TikTok per a promocionar la pretemporada als EUA i Mèxic.

Ilustración 1- Gráfico extraído del artículo de Pavel, Nadia y Raúl.

A més, els clubs de futbol també han utilitzat aquesta xarxa social per a realitzar iniciatives solidàries. Exemple d’això són “les publicacions realitzades per l’Athletic de Bilbao secundant diferents causes socials amb les etiquetes #blacklivesmatter i #Diadelorgullo. En algunes publicacions és possible veure les mans de jugadors amb polseres en les quals es pot llegir STOP Racism. En unes altres, s’observa l’estadi il·luminat amb els colors de l’arc de Sant Martí”.

D’aquesta manera, amb la present investigació s’ha observat com els clubs de futbol s’han anat adaptant de manera progressiva a la narrativa vertical de TikTok, constituint publicacions originals, creatives i entretingudes per als usuaris. Per a futures investigacions, no descarten ampliar la ràtio a l’àmbit europeu o llatinoamericà per a establir comparacions amb altres lligues de futbol.

Més informació:

Sidorenko Bautista, P., Alonso-López, N. & Terol-Bolinches, R. (2022). L’ús de la xarxa social TikTok pels equips de futbol de Primera Divisió de la Lliga Espanyola. Global Mitjana Journal Mèxic18(35), 32–54. https://doi.org/10.29105/gmjmx18.35-2

Judit Férez Bautista

Doctoranda de la Universitat Politècnica de València