Premi Nacional de Disseny 2021

Ses Majestats els Reis, acompanyats per la ministra de Ciència i Innovació, Diana Morant, han lliurat en el Palau de Congressos de València els Premis Nacionals d’Innovació i de Disseny 2021 a Eduardo Anitua, Cosentino, CerTest Biotec, Jaime Hayon, Expormim i Danny Saltaren, amb esment especial per a Ramón Úbeda.

L’objectiu d’aquests premis, que concedeix el Ministeri de Ciència i Innovació, és distingir aquelles persones i entitats que han fet de la innovació un element indispensable en el desenvolupament de la seua estratègia professional i del seu creixement empresarial. Així mateix, els guardons reconeixen els professionals i empreses que han contribuït significativament a l’increment del prestigi del disseny espanyol i les entitats que, incorporant-lo a la seua estratègia empresarial, han demostrat que el disseny és una potent palanca d’innovació i competitivitat.

“És el màxim reconeixement al qual una empresa dedicada al disseny com la nostra pot aspirar en l’àmbit nacional”, han subratllat des d’Expormim. Aquesta firma valenciana, Premi Nacional de Disseny 2021 en la modalitat d’Empreses, compta amb més de mig segle d’experiència en el sector del disseny i la fabricació de mobiliari d’interior i exterior.

Entrevista a Javier Pastor, professor Campus Gandia UPV. Premi Nacional de Disseny – www.radiosafor.com

Li ha sigut concedit a Expormim per saber conjugar de manera extraordinària els valors de la indústria artesana tradicional amb l’avantguarda en el disseny de mobiliari d’alta qualitat, des d’una perspectiva de sostenibilitat mediambiental en continu contacte amb la innovació i la dimensió social del disseny. L’empresa valenciana, després de més de sis dècades de marxa, ha sabut recuperar els valors culturals continguts en la producció artesana de materials naturals com el vímet i el rattan fins a revigoritzar el procés creatiu, sobre la base d’una estratègia consolidada en la cultura del disseny i la cultura del projecte.

Present tant en l’àmbit nacional com internacional, l’empresa ha anat desenvolupant diverses línies de productes, adaptant-se així a les tendències del mercat i les demandes del consumidor. Miguel Laso va fundar L’Exportador del Vímet l’any 1960. Des d’aquell moment, els seus cistells, ampollers, paravents, safates… fabricats en vímet es van convertir en productes apreciats a tot el món. Amb el pas del temps, l’empresa va ampliar la seua producció i les seues instal·lacions, per a respondre a la creixent demanda. Va ser llavors quan va començar a utilitzar nous materials en la fabricació dels seus mobles.

DISSENY AMB SEGELL UPV

En 2007 Expormim va iniciar la seua col·laboració amb la Universitat Politècnica de València (UPV) a través del Grup d’Investigació i Gestió del Disseny. Javier Pastor, expert en disseny del Campus de Gandia, indica “el Premi Nacional de Disseny atorgat a l’empresa Expormim suposa el premi a tota una tasca”.

“A més de dissenyar i desenvolupar col·leccions per a l’empresa, he actuat com a consultor en direcció de disseny, direcció d’art, disseny gràfic i comunicació. Professionalment, estem parlant del projecte més important en el qual he participat i personalment m’ha aportat moltíssim humanament”, assenyala Pastor.

Butaca de la col·lecció Niu d’Expormim dissenyada per Javier Pastor

També des d’Expormim han assegurat que, “un trosset d’aquest premi correspon a la UPV, amb qui col·laborem estretament” i que “la presència de la UPV està igualment en el capital humà de l’empresa”. De fet, personal docent i investigador, així com titulats per la UPV, treballen i col·laboren amb aquesta firma valenciana.

Font: Laida Frasquet, periodista de l’Àrea de Comunicació UPV