Noves tecnologies i impacte acùstic en ‘Ciencia Propera’

En el quart episodi de Ciència Propera coneixem el projecte per a dissenyar metamaterials que ajuden a millorar l’aïllament i a reduir l’impacte del soroll. Les investigacions encapçalades pel catedràtic, Víctor Sánchez, es desenvolupen des del Campus de Gandia i estan centrades també en les aplicacions pràctiques com ara reduir l’impacte acústic en l’enlairament dels coets. L’Agència Espacial Europea està subvencionant aquests estudis per a tractar d’aplicar-los en casos reals. En la segona part del programa el reportatge s’ocupa d’algunes de les claus per a posar en valor una destinació turística i la manera d’evitar l’estacionalitat de les temporades. Ho fem amb l’expert Juanma Baixauli, president del Grupo Gheisa.

victor-sanchez

En el cinqué episodi de Ciència propera ens endinsem en les implicacions que comporta la nostra relació amb les noves tecnologies i reflexionem amb la professora Marga Cabrera sobre la següent pregunta: Si no estàs en Google, no existeixes? En el reportatge coneixem el projecte de la Gastrocasa una iniciativa empresarial que s’autodenomina com hotel rural en la platja i que desenvolupa accions per a tractar d’atraure visitants també fora de la temporada alta.

jose-francisco-monserrat

En la sisena emissió de Ciència propera entrevistem Raquel Bartual, jove enginyera de telecomunicacions del Campus de Gandia de la UPV, que treballa en el Champi Women Racing, l’únic equip de motos del món format íntegrament per dones. Coneixerem com la telemetria ajuda a guanyar mil·lèsimes al crono i a millorar entre altres coses la seguretat dels vehicles del carrer. En el reportatge Lola Teruel, ens conta quina és l’aportació tecnològica al turisme sostenible. Teruel ha desenvolupat una ferramenta en la seua tesi doctoral que permet avaluar el treball de les destinacions turístiques alhora de fer un bon ús de les tecnologies i les noves formes de comunicació. Per a fer-ho ha estudiat 50 llocs del món que són patrimoni de la humanitat.

rominadelrey_jesus_alba_y_pepe_pastor_con_alcaldes_web

En el seté capítol ens ocupem de comunicacions de les xarxes 5G i les comunicacions entre cotxes i la contaminació acústica. En un futur pròxim els vehicles es comunicaran entre ells i seran capaços de prendre decisions intel·ligents a través de les comunicacions mòbils. Amb el professor José Montserrat  sabrem que ens aportaran les noves tecnologies que vénen. En l’entrevista comptem amb la participació d’alumnes de l’assignatura de ràdio de segon de batxiller de Escolàpies Gandia que deixaran constància amb les seues preguntes de les seues inquietuds. En el reportatge abordem la problemàtica de la contaminació acústica. El darrer estudi desenvolupat des del Campus de Gandia sobre l’impacte de la carretera nacional 332 al seu pas per algunes poblacions de la Safor ens deixa unes xifres preocupants. Entre elles que els afectats directament pel pas de la nacional suporten, en determinades hores, nivells de soroll huit vegades majors d’allò que recomana l’Organització mundial de la Salut.

Ciència propera és un programa finançat per la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT) del Ministerio de Economía y Competitividad i patrocinat per la Càtedra d’Innovació del Campus de Gandia UPV.

Ciència Propera en Ivoox.