AGROALNEXT 2024, investigació i innovació en el sector agroalimentari

Amb el títol “Innovació i transferència en el sector agroalimentari espanyol” es va celebrar AGROALNEXT 2024. Aquest congrés, que va acollir el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), va ser el punt de trobada per a l’avantguarda de la investigació i la innovació en el sector agroalimentari.

El director general de Ciència i Investigació de la Conselleria d’Educació, Universitats i Ocupació, Rafael Sebastián; el vicerector d’Investigació i Transferència de la Universitat Miguel Hernández d’Elx (UMH), Ángel Carbonell; el coordinador científic d’Agroalnext  GVA; Raúl Moral i la vicerectora d’Investigació de la UPV, Belén Picó han sigut els encarregats d’inaugurar l’esdeveniment.

El congrés AGROALNEXT 2024, coorganitzat per la UMH (a través de CIAGRO, Institut d’Investigació i Innovació Agroalimentari i Agroambiental) i la UPV, va reunir més de 180 científics, agents de la innovació d’universitats i centres d’investigació, així com entitats del sector agroalimentari. L’èxit del programa del congrés queda patent tant en el nombre d’investigadors i agents del sector agroalimentari participants com en la quantitat i la qualitat de les comunicacions i taules redones que es van realitzar durant aquests dies.

Transformació del sector agroalimentari

AGROALNEXT 2024 és un dels resultats del treball conjunt de set comunitats autònomes (Aragó, Comunitat Foral de Navarra, Comunitat Valenciana, Extremadura, La Rioja, Principat d’Astúries i Regió de Múrcia), coordinades a través del Pla Complementari d’Agroalimentació finançat amb fons Next Generation de la Unió Europea articulats a través del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i aportacions de la Generalitat Valenciana. Per a la vicerectora d’Investigació de la UPV, “el Pla Complementari d’Agroalimentació AGROALNEXT ha suposat un impuls a la col·laboració interdisciplinària, tant entre universitats com entre centres públics d’investigació, conjuminant capacitats i optimitzant els recursos en l’àmbit autonòmic i estatal”. Per part seua, Rafael Sebastián ha assenyalat que “l’important d’aquest projecte és poder traslladar al sector productiu tot el que es fa en l’àmbit científic”.

El programa està estructurat en quatre àrees principals: producció primària sostenible i transició ecològica; garantia de subministrament d’aliments sans, segurs, sostenibles i accessibles; transició digital del sector agroalimentari i economia circular. Pel que respecta als grups d’investigació de la UPV que participen en els projectes que han sigut finançats a aquesta universitat, són instituts, centres i departaments dels tres campus -Alcoi, Gandia i Vera- de referència internacional en agroalimentació, com l’Institut d’Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC), l’Institut Universitari d’Enginyeria d’Aliments (FoodUPV), l’Institut Universitari de Conservació i Millora de l’Agrodiversitat  Valenciana (COMAV), l’Institut Universitari d’Investigació de Ciència i Tecnologia Animal o el Centre Avançat de Microbiologia Aplicada. També l’Institut Interuniversitari de Reconeixement Molecular i Desenvolupament Tecnològic i l’Institut Mixt CSIC-UPV de Biologia Molecular i Cel·lular de Plantes, entre altres.

Des de l’organització del congrés, també s’ha apuntat que els projectes han de desenvolupar ciència per al sector agroalimentari, però sobretot transferir els seus resultats en forma d’innovació. “Agroalnext significa el treball conjunt de 322 investigadors i 22 empreses del sector agroalimentari. A més, en el marc d’aquest programa, fins al moment s’han realitzat més de 64 publicacions en revistes científiques i congressos, 25 activitats de transferència inicials, entre les quals es troben patents i contractes de transferència a empreses, així com la presentació 43 tesis doctorals i treballs fi de grau i màster”.

Com ha subratllat la vicerectora d’Investigació de la UPV, Belén Picó, “el desenvolupament del Pla Complementari Agroalnext situa la Comunitat Valenciana en una posició de lideratge en el desenvolupament d’investigació, innovació i transferència en el sector agroalimentari”.

Font: Laida Frasquet, periodista de l’Àrea de Comunicació del Campus de Gandia. Universitat Politècnica de València