Nova metodologia que mesura les vibracions transmeses a nounats a l’interior de les incubadores

Personal investigador de la Fundació Fisabio, dependent de la Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública, l’Hospital Francesc de Borja de Gandia i el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) han desenvolupat una nova metodologia que mesura les vibracions que es transmeten des de les incubadores a pacients neonatals.

L’equipament habitual de les sales neonatals inclou sistemes d’alarmes, pulsioxímetres o bombes d’infusió que poden generar sorolls i vibracions. A més, el treball diari dels equips pediàtrics, el motor de les incubadores i el mecanisme d’enganxament a les alarmes poden amplificar les freqüències de soroll aeri i les vibracions.

Amb la metodologia desenvolupada en l’estudi Neovibra, l’equip d’investigació és capaç d’avaluar els valors de vibracions que arriben al nounat a través del bressol de la incubadora. “Fem un diagnòstic a la carta, perquè fem una entrada (check-in) a tota l’estructura del bressol per a detectar els punts de vibració que existeixen”, ha explicat Romina del Rei, experta en acústica del Campus de Gandia de la UPV.

“Molts dels nounats ingressen per prematuritat, és a dir, perquè han eixit abans de la panxa de la seua mare, on estaven aïllats de la llum i del soroll. Per aquest motiu, tenim un gran interès a reduir la contaminació lumínica i acústica, perquè les condicions de l’ingrés siguen les més favorables. Però, a més d’això, ens hem centrat en mesurar les vibracions, per a saber com afecten els pacients i millorar les condicions de les sales neonatals”, ha assegurat el doctor José Miguel Sequí, responsable del Servei de Pediatria de l’Hospital Francesc de Borja de Gandia i investigador de Fisabio.

Entrevista a José Miguel Sequí, Cap del servei de pediatria a l’Hospital de Gandia

D’una banda, en l’estudi Neovibra s’han fet treballs de mesurament in situ de les vibracions en les incubadores de la sala neonatal de l’Hospital Francesc de Borja de Gandia. Aquests mesuraments s’han complementat, de manera paral·lela, amb simulacions de les incubadores a través de programaris de modelatge que analitzen diferents comportaments físics i acústics.

En aquests mesuraments in situ s’han tingut en compte els valors i nivells establerts en el Reial decret 1367/2007, que estableix que, en els centres hospitalaris, els nivells de vibració global no han de superar els 72 dB.

Aquest estudi va ser guardonat en la XXIV edició dels Premis de l’Associació per a la Investigació Sanitària de la Safor (AISSA) com a millor comunicació científica.

Solucions innovadores

El següent pas del projecte se centra a proposar, en vista dels resultats, solucions innovadores, senzilles i econòmiques que permeten reduir la transmissió de vibracions per sota dels llindars establerts en les normatives vigents.

El personal investigador de Fisabio a Gandia i de la UPV cerca traslladar aquest sistema de mesurament de vibracions a les sales neonatals d’altres hospitals, per a poder ampliar i continuar contrastant els resultats obtinguts fins ara. A més, l’equip també cerca la implicació en el projecte d’empreses fabricadores d’incubadores. D’aquesta manera, podran oferir un producte millor, ja siga a través de materials que reduïsquen la transmissió d’aquestes vibracions o bé modificant les característiques dels motors.

Programa Polisabio i Safor Salut

L’estudi ha comptat amb finançament del programa Polisabio i Safor Salut, en el qual s’impulsen i afavoreixen accions en què participen, de manera conjunta i coordinada, personal de la Fundació Fisabio i de la UPV.

Més informació: https://www.slideshare.net/campusgandiaupv/reducci-de-transmissi-de-vibraci-en-incubadores