Setmana de la ciència Gandia 2021

Per cinquè any consecutiu, el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València, el  CEIC Alfons El Vell i la Universitat de València uneixen capacitats per a coordinar la Setmana de la Ciència de Gandia, una iniciativa destinada a fomentar l’interès per la ciència i la tecnologia i facilitar el seu acostament a la ciutadania a través d’activitats, tallers i conferències desenvolupats entre el 8 i el 12 de novembre.

ACTE INAUGURAL: MURAL DEDICAT A ANA RAMOS MARTOS

El dilluns 8 de novembre, a les 12 hores, tindrà lloc la Inauguració de la Setmana de la Ciència de Gandia amb la presentació del mural dedicat a Ana Ramos, en  el Laboratori d’Organismes I del Campus, que a partir de la data tindrà el nom de la científica.

Durant l’acte, Ana Ramos oferirà una breu xarrada sobre la seua trajectòria científica-professional, es realitzarà una visita al laboratori i a la biblioteca del Campus.

De vesprada, a les 19.30h, s’iniciaran les conferències diàries que se celebren a la Casa de la Marquesa de Gandia amb una xarrada més extensa sobre la seua trajectòria.

El mural és obra de l’artista urbà Flug, titulat de la Universitat Politècnica de València. Aquesta és una iniciativa que sorgeix tres anys arrere amb l’objectiu de donar visibilitat a científiques o tecnòlogues rellevants en la seua àrea a través de l’elaboració de murals il·lustratius i posant el seu nom a laboratoris científics del campus.

Inscripcions per a assistir en el correu: iditransferencia@epsg.upv.es

30 ANYS ESTUDIANT LA BIODIVERSITAT MARINA

Ana Ramos va nàixer en 1950 i va créixer a Màlaga. Va estudiar Ciències Biològiques a Granada i va treballar en l’Institut Espanyol d’Oceanografia, en l’Antàrtic i les costes d’Àfrica. Va participar en la primera expedició espanyola al continent gelat en 1986 i des de llavors, al llarg de més de 20 anys, va coordinar un projecte per a l’estudi de la biodiversitat dels fons marins de l’Antàrtida Occidental.

Paral·lelament, va treballar en la gestió de les pesqueres profundes del nord-oest africà i, al costat del seu equip, va ser pionera a introduir l’estudi del bentos de forma sistemàtica en aquests països. Pel seu cap no passa la idea de retirar-se, mentre tinga força, continuarà treballant en la Universitat de Vigo per a protegir la biodiversitat marina.

TALLERS DE SENSIBILITZACIÓ AMBIENTAL

S’impartiran quatre tallers dirigits pel professor Víctor García i impartits per alumnat del Grau en Ciències Ambientals del Campus, destinats a potenciar el desenvolupament d’una consciència ambiental a través de l’experimentació científica de l’alumnat d’educació primària de col·legis de Gandia. Els tallers es realitzaran  en els exteriors del Campus de Gandia, complint amb les mesures sanitàries davant del SARS-CoV-2, des del  dimarts 9 al divendres 12 de novembre.

• EL FUTUR IMPORTA! (dimarts 9 de novembre)

Nosaltres us cuidem perquè sou el futur de la societat, i vosaltres heu d’aprendre a cuidar la naturalesa atès que és el vostre propi futur. Amb aquests tallers aprendreu a conservar el medi ambient i a observar que tot pot tenir un futur més amigable amb la nostra benvolguda naturalesa. EL FUTUR IMPORTA!

• APRÈN A RECICLAR AMB LA PATRULLA CANINA! (dimecres 10 de novembre)

Reciclar consisteix a separar i transformar els materials per a convertir-los en nous productes. Ha de ser un hàbit que hem de realitzar, així cuidarem del medi ambient. Cuidar de la naturalesa i de la terra és cuidar tots els éssers vius, incloent els éssers humans.

• SOM EL QUE MENGEM! (dijous 11 de novembre)

En aquest taller coneixereu com afecta la vostra alimentació al medi ambient: quin tipus de menjar és millor, d’on provenen els aliments que consumim i què podem fer per a ajudar, tant al medi ambient com a la salut mentre es menja.

• EL FUTUR S’ESGOTA, CUIDEM EL PLANETA! (divendres 12 de novembre)

En aquest taller aprendreu la importància d’una bona utilització dels recursos de la Terra, perquè molts d’ells són limitats i, a més, la forma en la qual els utilitzem marcarà la possibilitat que els xiquets del futur també puguen disposar d’ells.

Inscripcions en el correu: iditransferencia@epsg.upv.es

CONFERÈNCIES

Durant la Setmana de la Ciència tindran lloc quatre conferències sobre temes d’interès científic i tecnològic oferides per personal expert en la matèria en la Casa de la Marquesa de Gandia, de dilluns a divendres, a partir de les 19.30 h, sent de lliure accés per a tots els públics.

Dilluns 8 de novembre

30 anys estudiant la biodiversitat marina, entre Àfrica i l’Antàrtida. Ana Ramos Martos de la Universitat de Vigo.

Dimarts 9 de novembre

Qué fa un raro com jo en un lloc com este? Com ens afecta en el dia a dia les malalties minoritaries. Daniel Pellicer, biotecnòleg especialitzat en biomedicina.

Dimecres 10 de novembre

Matèria fosca. Alberto Aparici, responsable de divulgació en l’Institut de física corpuscular (CSIC/UV).

Dijous 11 de novembre

De la “grip espanyola” al COVID-19, un segle entre dues pandèmies. Antoni Arlandis i Francesc Deves.

Inscripció i més informació

ceicalfonselvell@gandia.org

Més informació: https://alfonselvell.com/

EXPOSICIÓ A la BIBLIOTECA DEL CAMPUS

Una selecció temàtica sobre oceanografia serà exposada amb motiu de la Setmana de la Ciència i de la inauguració del mural dedicat a l’oceanògrafa Ana Ramos.

L’exposició estarà situada durant tot el mes de novembre en l’hall de la Biblioteca del Campus de Gandia (UPV) i digitalment en https://bibcraigandia.blogs.upv.es/

La Setmana de la Ciència de Gandia 2021 compta amb el patrocini de la Càtedra Gandia Turisme Intel·ligent i la Càtedra IVIO, la col·laboració del Ajuntament de Gandia, entre altres institucions.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+i del Campus de Gandia