Setmana de la Ciència 2022 del Campus de Gandia

El Campus de Gandia de la Universitat Politècnica València (UPV), en el marc de la Setmana de la Ciència 2022, acollirà l’exposició “Alexander von Humboldt: en la naturalesa tot està connectat”, del 21 d’octubre a l’11 de novembre a la Sala d’Usos Múltiples. L’objectiu és acostar la figura del naturalista alemany a estudiants, a tota la comunitat universitària i a la societat en general.

Aquesta mostra va ser projectada pel Museu de Ciències Naturals de l’Ajuntament de València l’any 2019, per a celebrar el 250 aniversari del naixement de l’Humboldt, i compta amb el suport de la Fundació Banc Sabadell, la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) i la Delegació del CSIC en la Comunitat Valenciana-Casa de la Ciència, encarregada d’organitzar la itinerància de la mostra.

Alexander von Humboldt

L’exposició, “Alexander von Humboldt: en la naturalesa tot està connectat”, està composta d’objectes històrics i panells explicatius sobre la figura i aportacions de l’investigador a la ciència de l’època. Consta de quatre parts en les quals s’arreplega l’estada de l’investigador a Espanya, prèvia al seu històric viatge d’exploració científica a Amèrica en 1779.

Humboldt (1769-1859) va ser un dels naturalistes que més va influir en el coneixement científic de la Il·lustració. Va ser pioner en estudis d’Història Natural i els seus treballs durant el seu històric viatge van ser precursors dels que anys després realitzaria Darwin, i que van donar com a resultat la Teoria de l’Evolució.

Va treballar amb científics espanyols, entre ells, Antonio José Cavanilles i José Clavijo, que van facilitar el seu pas per Espanya i el permís real per a emprendre viatge als territoris de la Nova Espanya en 1799.

Durant el seu viatge per Espanya va realitzar una àmplia investigació científica de caràcter geogràfic, geològic i climatològic de les regions que va recórrer, provant nous instruments de mesurament. Amb els quals va determinar -per primera vegada, de manera científica- l’altura sobre el nivell de la mar de ciutats com Sagunt i València.

També va aportar dades d’enorme interès per a la biologia, la geologia, la botànica o la mineria. Va introduir nocions que formen part del concepte de modernitat, com les seues idees sobre democràcia o drets humans, i en el terreny de l’ecologia , la seua preocupació per l’estudi de la interacció de les forces de la natura i com influeix el medi geogràfic en la vida vegetal i animal.

Taula redona, selecció de textos sobre Humboldt i tallers

Relacionat amb l’exposició , tindrà lloc una taula redona el dilluns 7 de novembre a les 10.30h a la sala de conferències del Campus de Gandia. En la taula redona participará la comissària de l’exposició, fent una xarrada sobre Alexander von Humboldt, el delegat institucional del CSIC en la CV, el subdirector de cultura del Campus de Gandia i Virgínia Garófano, experta en Ciències Ambientals del Campus de Gandia.

Desde la Biblioteca Campus Gandia-CRAI han seleccionat i recopilat materials al voltant de la figura d’Humboldt i del botànic valencià Cavanilles, amb qui va mantenir una estreta relació científica, com una invitació a aprofundir en les seues obres.

“Humboldt i Cavanilles: científics, naturalistes, viatgers”  és una col·lecció de materials en format electrònic i paper disponibles a les Biblioteques UPV, que també es pot visitar en l’hall de la Biblioteca del Campus de Gandia. Aquests materials estan dividits en:

• Estudis sobre Alexander von Humboldt
  • Estudis sobre Antonio José Cavanilles
  • Expedicions científiques

En el blog https://bibcraigandia.blogs.upv.es  es poden consultar, a més d’aquests materials, una selecció d’articles científics al voltant d’aquests dos naturalistes, recursos web recomanats, enllaços a les seues obres originals digitalitzades en biblioteques digitals o repositoris, entre altres.

Durant la Setmana de la Ciència s’oferiran també quatre tallers, del 8 a l’11 de novembre, dirigits pel professor del Campus de Gandia Víctor García, i que impartirà alumnat del Grau en Ciències Ambientals del Campus. Aquests tallers tenen com a objectiu potenciar el desenvolupament d’una consciència ambiental a través de l’experimentació científica i estan dirigits a estudiants de primària.

SALVEM LES NOSTRES PLATGES!

Amb aquesta activitat aprendran sobre els diferents tipus de residus que podem trobar a les platges i en l’aigua de la mar. A través de jocs interactius, podran veure com afecta el fem a l’ecosistema.

Quan anem a la platja, hem de recordar que no som els únics que la gaudim. Per això, hem de respectar la natura!

REDUÏM ELS NOSTRES RESIDUS!

Si continuem contaminant a aquest ritme, els animals marins prompte seran reemplaçats per residus plàstics. En aquest taller aprendran jugant i de manera entretinguda como afecten els residus que generem el medi ambient i es proposaran diverses accions per a reduir la seua quantitat.

TOTS AMB EL PLANETA!

De manera divertida i interactiva tractarem diferents temes relacionats amb la problemàtica ambiental. Jugant, aprendrem a separar i a reciclar. Dibuixant, aprendrem a reutilitzar. I a través d’un contacontes, reflexionarem i plantejarem alternatives millors.

SAPS D’ON VE EL QUE MENGES?

En aquest taller aprendran sobre la importància d’una bona utilització dels recursos de la Terra, perquè molts d’ells són limitats i, a més, la forma en què els utilitzem marcarà la possibilitat que els xiquets i xiquetes del futur també puguen disposar d’ells.

Els tallers de la Setmana de la Ciència 2022 compten amb el patrocini de la Càtedra IVIO.

Font: Laida Frasquet Pascual. Periodista. Àrea de Comunicació del Campus de Gandia (UPV)