Investigadores del Campus de Gandia en la Universidad Austral de Chile

El Campus de Gandia augmenta el seu potencial com a centre d’investigació en acústica

El Màster en Enginyeria Acústica (MIA) del Campus Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i el Magíster en Acústica i Vibracions (MAV) de la Universitat Austral de Xile (UACh) han subscrit un acord de Doble Titulació internacional que permetrà a vuit estudiants seleccionats obtenir tots dos títols. El conveni permetrà que anualment participen del programa de doble titulació o intercanvi un màxim de quatre estudiants de cada institució. Els estudiants participants seran proposats per la universitat d’origen; el conveni ha entrat ja en vigor.

Jesús Alba, director del Campus de Gandia  i investigador en acústica, assenyala que la col·laboració científica entre totes dues institucions, específicament amb l’Institut d’Acústica UACh, s’ha desenvolupat durant més de 10 anys i ha facilitat concretar aquest conveni: ‘Gràcies al qual podrem aprofundir en línies de treball comunes i incorporar alumnat amb talent a aquests projectes, així com obrir noves línies de tesis doctorals. És per tant una fórmula per a augmentar el potencial conjunt com a centres de investigació en acústica’ ha afirmat Jesús Alba. El Director del programa del MAV de la UACh, Jorge Arenas, sosté que el conveni permetrà incrementar la mobilitat estudiantil del programa i la investigació conjunta en temes afins. ‘Es tracta d’un gran pas cap a la internacionalització dels títols’, ha explicat.

Jesús Alba a la Universitat Austral de Xile

Cal destacar que el MIA de la UPV té una trajectòria destacada formant personal investigador en el camp de l’acústica, com prova l’alt nombre de joves investigadors premiats per la Societat Espanyola d’Acústica pels seus treballs en successives edicions. En 2018 es van batre tots els rècords i van anar cinc dels joves científics reconeguts per la SEA.

L’Institut d’Acústica UACh és el referent acadèmic en Acústica i Vibracions de tota Llatinoamèrica. Fins avui s’han graduat més de 400 professionals que exerceixen a Xile i en diferents països d’Amèrica, Europa i Oceania. L’Institut ha organitzat nombrosos congressos internacionals, incloent-hi el V Congrés Iberoamericà d’Acústica a Santiago el 2006 i l’IX Congrés en 2014 a la ciutat de Valdivia. Diversos estudiants i investigadors d’Alemanya, Espanya, França i els Estats Units han realitzat estades d’investigació i postdoctorat. En l’actualitat, l’Institut participa de cinc convenis internacionals actius signats amb la Universitat Federal de Santa Caterina al Brasil, la Universitat Politècnica de València, Espanya, la Universitat Tècnica de Berlín, Alemanya, i les Universitats de Auburn, Alabama i el Virgínia Tech als Estats Units, que han permès l’intercanvi d’estudiants i professors i la generació d’investigació conjunta. Des de l’any 2014 l’Institut ha participat de 8 projectes d’investigació, 3 finançats per CONICYT, 1 projecte finançat pel ICTAS/Virgínia Tech, 1 projecte del Ministeri del Medi ambient i 3 finançats per la Direcció d’Investigació de la UACh.

Dins del procés de selecció i admissió d’estudiants als programes acadèmics que ofereix l’Institut, es destaca la gran presència d’estudiants estrangers que en els últims 3 anys han triat l’Institut d’Acústica per a seguir la seua formació acadèmica. Entre ells es compten estudiants de l’Equador, Colòmbia, Bolívia i Mèxic.

CONTINGUTS COMPLEMENTARIS

Els programes formatius de tots dos màsters tenen continguts compartits, com són l’acústica de sales o la contaminació acústica. Però, a més, tenen continguts complementaris: el MAV ofereix formació en vibroacústica i en mètodes numèrics específics que no s’aborden en MIA; per part seua, el MIA ofereix formació en acústica submarina i en sistemes electroacústics, que complementa els coneixements del MAV. ‘L’alumnat que accedisca a la doble titulació veurà enriquida la seua experiència acadèmica. A més, podrà incorporar-se a un programa de doctorat, amb professorat conjunt’, explica Jesús Alba.

Investigadors a la Universitat Austral de Xile

PRIMER CONVENI DE DOBLE TITULACIÓ DE LA FCI

Per al director de l’Escola de Graduats de la UACh Enrique Suárez, aquest conveni constitueix una fita, ja que es tracta del primer conveni de doble titulació aconseguit en els programes de Postgrau de la Facultat de Ciències de l’Enginyeria. ‘El conveni amb la UPV té, a més, una importància per al projecte d’innovació en enginyeria ‘Innoving 2030, de la Facultat de Ciències en l’Enginyeria de la UACh, ja que la universitat espanyola és una de les tres institucions de referència per al projecte, per la seua experiència en la relació amb empreses. Aquests aspectes podran incorporar-se al nostre Magíster en Acústica i Vibracions, ha explicat el professor de la UACh.