El Campus de Gandia de la UPV bat el seu rècord i rep cinc premis en el congrés Tecniacústica

Millorar les qualitats dels teixits per a afavorir la seua capacitat d’absorció del soroll; desenvolupar tècniques de control i estudi d’espècies marines sense interferir en el medi ambient; monitorar en temps real la  regeneració òssia en implantologia dental;  crear nous sistemes per al tractament de malalties neurodegeneratives; augmentar les capacitats de detecció de neutrins còsmics procedents de fonts astronòmiques… aquestes són les contribucions científiques que es realitzen en les cinc investigacions que han sigut guardonades en l’edició 2018 del Congrés Tecniacústica i que han comptat amb participació del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València.

El Congrés Tecniacústica és promogut per la Societat Espanyola d’Acústica (SEA), associació de referència a Espanya per al treball i la divulgació científics en el camp de l’acústica. En aquesta ocasió el congrés s’ha celebrat conjuntament amb el FIA 2018: XI Congrés Iberoamericà d’Acústica.

Sergio Jiménez Gambín, Josep Rodríguez Sendra, Dídac Diego Tortosa, Roberto Atiénzar i Andrés Morillo

El personal investigador en acústica del Campus de Gandia ha rebut successius premis en diferents edicions de Tecniacústica, però, en aquesta ocasió, ha batut rècords en obtindre cinc guardons per treballs desenvolupats per joves investigadors. Alguns dels col·laboradors dels treballs premiats van ser, curiosament, reconeguts al seu torn per la SEA quan eren investigadors júnior. Molts dels guardonats s’han format al Campus de Gandia, bé en el Grau en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació So i Imatge, bé en el Màster en Enginyeria Acústica.

ACÚSTICA PER A l’ENGINYERIA TÈXTIL

Robert Atiénzar, autor del treball Absorció Acústica de Nous Teixits Tèxtils”, ha obtingut un dels dos Premis Andrés Lara per a joves investigadors atorgats enguany per la SEA. La investigació està realitzada al costat de Romina del Rei, Rubén Picó i Jaime Gisbert Payá. Segons explica Robert Atiénzar, “l’ús de tèxtils acústics està augmentant a causa de l’aparició de majors àrees d’aplicació i nous avanços tecnològics. Recentment s’ha proposat la modificació de les fibres per a obtindre nous tèxtils amb propietats acústiques millorades utilitzant microcàpsules. L’objectiu d’aquest treball ha sigut comparar la influència de les microcàpsules en els teixits tèxtils i estimar-ne les propietats com a absorbent de so”.

Andrés Morillo i Roberto Atiénzar

ACÚSTICA PER A LA PROTECCIÓ DE LA BIODIVERSITAT MARINA

Andrés Morillo és l’altre guanyador del Premi Andrés Lara per a Joves Investigadors. El seu estudi està dirigit per Isabel Pérez-Arjona, Víctor Espinosa, Susana Llorens, Vicent Puig i Miguel Rodilla.

Segons explica Andrés Morillo, el mar Mediterrani ha sigut font de recursos pesquers per a les poblacions costaneres des de fa centenars d’anys. En les últimes dècades les poblacions de bivalves, més concretament les de cloïsses Chamelea gallina, han vist un descens pronunciat en el nombre d’individus que les componen. Això és degut, en part, a factors humans com la sobrepesca o la contaminació dels hàbitats. En aquest treball s’ha proposat la realització d’estudis acústics, barats i no invasius, que permeten conèixer i quantificar les poblacions de cloïsses del mar Mediterrani, per a poder dur a terme estudis de protecció que ajuden a realitzar polítiques de pesca sostenible”.

ACÚSTICA PER A LA BIOMEDICINA

Josep Rodríguez Sendra ha obtingut l’accèssit  al premi Andrés Lara pel desenvolupament de un mètode per a monitorar el procés d’enduriment de ciments ossis mitjançant anàlisis de retrodispersió ultrasònica. El treball ha sigut realitzat al costat de Noé Jiménez, Francisco Camarena i Rubén Picó i Joan Faus, doctor en odontologia.

Sergio Jiménez Gambín ha obtingut el Premi Càtedra Luis de Camoens UC3M pel treball “Efectes del mètode d’obtenció de les propietats acústiques de crani humà en la propagació focalitzada d’ultrasons”. Aquest treball desenvolupa una línia d’investigació dels doctors Francisco Camarena i Noé Jiménez, per a combinar ultrasons focalitzats i micro-bombolles per al tractament de malalties neurodegeneratives de forma local, transitòria, no invasiva i segura.

Sergio Jiménez Gambín

ACÚSTICA PER A la INVESTIGACIÓ DE L’UNIVERS

Dídac Diego Tortosa també ha obtingut l’accèssit  del Premi Andrés Lara per un treball en el qual es presenten diferents mètodes de tractament del senyal amb la finalitat d’optimitzar la detecció acústica del sistema de posicionament acústic del telescopi de neutrins KM3NeT. El treball desenvolupa una línia d’investigació dels investigadors de la UPV Miguel Ardid i Juan Antonio Martínez Mora.

Dídac Diego Tortosa

Sandra Barrancos Gregori

Tècnica de comunicació i màrqueting del Campus de Gandia.