Marga Cabrera, directora del Màster Universitari CALSI en comunicació digital de la Universitat Politècnica de València, professora del Grau en Comunicació Audiovisual de la UPV i codirectora del Congrés de Xarxes Socials Comunica2, va presentar el seu projecte “Observatori de nous mitjans en espanyol“, en la Casa d’Amèrica de Madrid.
La presentació va tenir lloc el passat dimecres 17 de maig, Dia Internacional d’Internet i va poder seguir-se en directe per la xarxa. Es va poder participar en la jornada per Twitter, amb el hashtag #nuevosmedioslatam, mitjançant el qual van llançar les seues preguntes i les seues aportacions convidats del continent americà en directe.
En aquest projecte, creat per especialistes de periodisme, documentació, big data, geodèsia, programació, disseny i comunicació, entre els quals es troben titulats de la UPV, ja compten més de 1.700 mitjans censats, de 29 països i 35 temàtiques, i un rànquing que ajuda a veure i comparar l’evolució de cadascun mes a mes. L’Observatori, finançat pel programa de ‘Ajudes a Investigadors i creadors culturals 2015′ de la Fundació BBVA, ha sigut fundat i dirigit per la doctora en Comunicació Audiovisual, Marga Cabrera.
ACTE DE PRESENTACIÓ: DEBAT SOBRE NOUS MITJANS EN ESPANYOL
L’acte va estar presentat per Toño Fraguas, expert en periodisme i va comptar amb la participació de Juan Luis Sánchez, co-fundador del diario.es, com a exemple de premsa generalista i referent per a la majoria de mitjans a Iberoamèrica. També va estar present Vice Espanya, com a model de nou mitjà internacional adaptat a Espanya, i mitjà per a milenials, amb codi nou i narratives molt innovadores. També Yorokobu i El Asombrario, que aporten nínxols innovadors, tant de cultura, com d’ecologia i formes d’entendre la vida.
OBSERVATORI DE NOUS MITJANS EN ESPANYOL
Segons la professora de la Universitat Politècnica de València Marga Cabrera, el projecte, un cens viu de nous mitjans en espanyol, va tractar de conjuminar informació sobre les iniciatives que s’estan creant en la xarxa muntades per professionals, on prevalga la qualitat de la informació. ‘Es planteja en un moment en el qual sorgeixen iniciatives per onsevulla, sense que les bones pràctiques estiguen classificades ni pràcticament estudiades. L’observatori ajudarà investigadors i emprenedors en periodisme a l’hora d’identificar qui és la seua competència en espanyol i quins són les millors pràctiques quant a model de negoci, iniciativa, noves narratives i resultats’, afirma la doctora en Comunicació Audiovisual.
A partir de les dades extretes automàticament, cada mitjà té una fitxa amb: informació sobre el mitjà, nivell de compromís, abast, amplificació, reconeixement de marca, horari d’emissió mitjà, creixement d’audiència, llistes, històric… i permet comparar uns mitjans amb uns altres, a més de generar un rànquing automàtic segons les dades analitzades.
En paraules de la professora Cabrera “en internet la frontera moltes vegades la marca l’idioma, per açò vull que es puguen recopilar el màxim possible d’iniciatives en espanyol, incloent Amèrica Llatina i Estats Units, on vaig poder comprovar que l’espanyol està començant a ser un nínxol molt interessant”.
Tècnica de comunicació i màrqueting del Campus de Gandia