Nominació al Goya

Javier Polo, titulat en Comunicació Audiovisual pel Campus de Gandia, és el director d’Una teràpia de merda, un irreverent curtmetratge documental que ha sigut nominat en la 38a edició dels Premis Goya.

El 10 de febrer de 2024 se celebrarà la gala i es donaran a conèixer els premis. A l’esdeveniment acudirà amb alegria, però amb expectatives limitades, perquè, segons afirma Polo, “tots els curts són molt bons”.

Contra les pseudoteràpies

Una teràpia de merda és una divertida i mordaç paròdia basada en una història real: dos estudiants de Biologia van inventar en 2012 la fecomagnetoterapia, que segons argumentaven podia curar malalties utilitzant mostres fecals i imants. L’objectiu dels estudiants inventors, Mariano Collantes i Fernando Cervera, era demostrar el senzill i perillós que és validar pseudoteràpies sense base científica.

Una trajectòria destacada

És per a sentir-se orgullós. Una teràpia de merda acumula importants guardons i nominacions en 2023, entre els quals es compten un Premi Feroç, un Premi Berlanga i una nominació en els Premis Fugaç. En el canal del conegut Youtuber Tamayo, on van publicar el curt per a facilitar-ne la difusió, van aconseguir 100.000 visualitzacions en les primeres 24 hores. La pel·lícula pot veure’s també en la plataforma Filmin.

Arribar al gran públic

Javier Polo es va involucrar en el curtmetratge gràcies al seu promotor i guionista, Juanjo Moscardó, amb qui ja havia col·laborat en el documental dirigit per Javier The mistery of the pink flamingo. Polo va aportar al curt un gir més humorístic i el seu característic estil disbauxat. “Volíem portar-lo a un públic majoritari, a través de l’humor, però sense perdre el rigor”.

Els protagonistes no són actors, sinó els propis científics inventors de la fecomagnetoterapia. “No em van posar límits a l’hora d’expressar-me; m’abellia aportar el meu granet de creació. És una situació molt greu la que denuncien i és necessari mostrar-la”.

Els germans Polo

Javier i el seu germà Guillermo Polo, que també va estudiar Comunicació Audiovisual al Campus de Gandia de la UPV, són els socis fundadors de la productora Els germans Polo, des de la qual elaboren audiovisuals publicitaris i també impulsen produccions pròpies. “Treballem junts, però en cada projecte lidera un”. Ara tots dos estan finalitzant els seus dos primers llargmetratges de ficció.

Estudiar al Campus de Gandia

Javier guarda molt bons records dels seus anys estudiant al Campus de Gandia de la UPV. “Vaig ser allí de 2005 a 2010 i el meu germà tres anys abans. Crec que som un bon exemple que es poden aconseguir coses”.

Els germans Polo també conserven amistats d’aquella època, com Abdón Alcanyís, director d’Art i dissenyador visual de sèries com La casa de paper i Sky Rojo: “Ens tenim en molta estima, som de la mateixa generació; ens anem trobant i esperem poder col·laborar algun dia. Abdón ha aconseguit molt i és l’espill en el qual ens mirem”.

Als estudiants de Comunicació Audiovisual, Javier Polo els aconsella “treballar molt, experimentar i eixir de casa” per a aconseguir dur a terme els seus projectes.

Font: Sandra Barrancos. Periodista. Àrea de Comunicació (UPV)