El port de Gandia, motor d’impuls econòmic i de coneixement

El port de Gandia com a motor d’oportunitats i centre neuràlgic de la comarca de la Safor. Sobre aquesta idea ha versat la nova edició del Fòrum d’Economia Comarcal, l’esdeveniment itinerant que organitza el Levante-EMV per la geografia valenciana per a reflexionar entorn de les dues grans coordenades del progrés: l’economia i el territori.

En aquesta ocasió, el periòdic ha convocat els agents institucionals, econòmics i socials a participar en la trobada “Port de Gandia, enclavament únic com a motor de la societat”. La jornada, que s’ha celebrat en el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), ha comptat amb la participació de Miguel Ángel Picornell, regidor delegat de Port i Districte Marítim de l’Ajuntament de Gandia; Carmen García Vilar, cap de Gestió del Territori en Autoritat Portuària de València; Luis Rodríguez de Rivera, vicepresident de la Federació d’Associacions d’Empresaris de la Safor (FAES) i Miguel Rodilla, professor i investigador del Campus de Gandia de la UPV.

Transformació del port de Gandia

“El port de Gandia se situa com el primer port europeu autosuficient energèticament gràcies a la instal·lació de la planta fotovoltaica per a autoconsum”, ha declarat Picornell. Aquesta iniciativa forma part de l’objectiu marcat per Valenciaport per a aconseguir les zero emissions en 2030.

Per a la cap de Gestió del Territori en Autoritat Portuària de València, “el port de Gandia s’ha integrat de manera exemplar”. A més, “port i entorn estan en plena transformació”, i ha apuntat que “estem treballant perquè la zona siga un espai visitable, per a ús ciutadà, sense oblidar l’ús pesquer, molt significatiu en el port de Gandia”.

Per la seua part, Rodríguez de Rivera ha assenyalat que “el port de Gandia és un enclavament únic com a motor de la societat”, el seu impacte a Gandia i la comarca és “indiscutible”.

Foco nacional de la investigación oceanográfica

El port de Gandia és també “port del saber”. I, en aquest sentit, l’anunci de la creació d’un nou centre d’investigació, que aprofitarà tota la trajectòria d’èxit de la Unitat Mixta en Tecnologia per a Estudis Marins (UTEM) entre l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO) i el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), serà un impuls a la investigació científica. Així mateix, “generarà un increment de l’activitat econòmica i aportarà beneficis en l’entorn”, ha assenyalat Rodilla.

El nou edifici albergarà mig centenar d’investigadors i personal tècnic, i convertirà el port en un referent nacional d’investigació oceanogràfica, potenciant els estudis i investigació que realitza el Campus de Gandia de la UPV. El termini previst per a la seua construcció s’iniciarà en 2024, amb vista al fet que estiga operatiu en 2025.

Font: Laida Frasquet Pascual. Periodista. Àrea de Comunicació del Campus de Gandia (UPV)