El Campus de Gandia, focus nacional de la investigació oceanográfica

L’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO), que pertany al Centre Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), construirà un nou centre d’investigació a Gandia que aprofitarà la trajectòria d’èxit de la Unitat Mixta en Tecnologia per a Estudis Marins (UTEM), que conformen l’IEO i el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), des de fa 13 anys.

Així ho va anunciar la ministra de Ciència i Innovació en funcions del govern d’Espanya, Diana Morant, que va detallar que el termini previst per a la seua construcció s’iniciaria en 2024, amb la finalitat que estiga operatiu en 2025. Així mateix, va concretar que aquest centre tindrà un cost de 16 milions d’euros i comportarà la incorporació de 50 noves persones entre personal investigador, tècnic i administratiu.

Morant va avançar aquesta informació durant la seua visita a les instal·lacions de Gandia, a la Unitat Mixta d’Investigació que conformen l’IEO juntament amb la UPV. La ministra va assenyalar que aquest centre “aprofitarà tota la trajectòria d’èxit de la Unitat Mixta en Tecnologia per a Estudis Marins entre l’Institut Espanyol d’Oceanografia i la Universitat Politècnica de València, que porta 13 anys desenvolupant el seu treball a Gandia i és la més antiga de l’IEO-CSIC a Espanya”.

Declaracions de Diana Morant, Ministra de Ciència i Innovació, a la Cadena Ser.

Morant va estar acompanyada en la visita de l’alcalde de Gandia, José Manuel Prieto; la delegada del Govern, Pilar Bernabé; la presidenta del CSIC, Eloísa del Pi; el vicerector d’Estudiants i Emprenedoria de la UPV, Alberto Conejero; el director del Campus Gandia de la UPV, Jesus Alba; i el director de l’IEO-CSIC, Javier Ruiz; entre altres autoritats.

L’alcalde també va destacar que l’anunci posiciona a Gandia com un “referent en investigació en l’àmbit nacional” al mateix temps que transformem el port.

Declaracions de Jose Manuel Prieto, alcalde de Gandia, a la Cadena Ser.

En l’actualitat, hi ha 9 centres de l’IEO en tota Espanya que treballen en xarxa, i aquest nou projectat es convertirà en el primer a la Comunitat Valenciana.

Nova etapa

El rector de la UPV, José E. Capilla, va indicar en conèixer-se l’anunci que “el pròxim establiment de la seu de l’IEO a Gandia suposa un impuls a la ciència en la Comunitat Valenciana i un reconeixement de la fructífera activitat de la unitat mixta UPV-IEO durant tretze anys. Obri una nova etapa per al nostre campus de Gandia perquè potenciarà la formació, la investigació i la innovació en l’àmbit de les ciències de la mar i l’oceanografia, en els quals la UPV compta amb un grup significatiu i excel·lent de professorat”.

Multiplicar la capacitat investigadora

Per part seua, el director del Campus de Gandia, Jesús Alba, va destacar que aquesta novetat ve a corroborar la “gran tasca” realitzada aquests anys al Campus, i va advertir que amb aquest projecte s’aconseguirà “multiplicar la seua capacitat investigadora”. Alba va afegir que aquesta és “una gran notícia per a Gandia, per a la Safor, per a la UPV, per a l’IEO, però sobretot per als nostres fills i filles, que veuran potenciat la protecció dels mars i oceans que heretaran”.

Instal·lacions dedicades a la investigació marina

Al març de 2022, la UPV i l’Autoritat Portuària de València (APV) van signar un conveni per a l’ocupació, per part de la universitat, dels magatzems portuaris fruiters 6, 7 i 8. Aquest espai, que compta amb més de 900 m² de superfície, permetrà l’ampliació i millora de les instal·lacions universitàries dedicades a la investigació marina, que en aquests moments està realitzant els tràmits per a l’execució del projecte de condicionament dels nous espais.

Així mateix, aquestes instal·lacions constitueixen la seu de la Unitat Mixta d’Investigació en Tecnologia per a Estudis Marins. Aquesta seu va iniciar la seua activitat l’any 2010 amb la finalitat d’aprofitar les sinergies sorgides a partir dels interessos d’investigació de l’IEO i les capacitats tecnològiques dels grups de la UPV. Des de la qual es desenvolupen projectes i actuacions conjuntes a fi de promoure l’oceanografia, el medi ambient marí i l’ús eficient i sostenible dels recursos pesquers i aqüícoles.

Font: Àrea de comunicació de la Universitat Politècnica de València