Pacte per la moda sostenible

Una iniciativa llançada des de l’esdeveniment Future for Fashion és el Pacte per la moda sostenible, on participa personal investigador, estudiants universitaris i companyies del sector de la moda dels dos últims països que han acollit les anomenades cimeres del clima, Espanya i Escòcia. Aquest pacte pretén revolucionar la indústria de la moda convidant les grans empreses del sector tèxtil a implementar tres accions concretes en els seus processos productius: contribuir a la sostenibilitat del planeta des de l’interior de la companyia, mesurar les accions de sostenibilitat que es desenvolupen i inspirar la societat en termes de sostenibilitat.

El pacte consisteix en el fet que les empreses dissenyen un KPI, un indicador que mesura l’impacte d’una acció o procés concret. Les empreses signants seran les encarregades de dissenyar i implementar aquest indicador, siga com siga, en les seues polítiques d’empresa. Posteriorment hauran d’exposar-ne els resultats i donar-los a conèixer públicament, perquè, en cas de ser un indicador útil, puga ser adoptat per altres companyies i reclamat pels consumidors.

“La idea original era introduir criteris de sostenibilitat en la contractació, canvis organitzatius o en la cadena de subministrament, però la potència d’aquest pacte resideix en la facilitat que els altres tinguen per a copiar-los, per a fer el canvi viral. No es tracta que les empreses cerquen fórmules complexes per a canviar alguna cosa, sinó que això permeta combatre el greenwashing“, afirma Esteban Galán, professor del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) i investigador del projecte SFES, que cerca oportunitats de sostenibilitat en les empreses que afavorisquen l’ocupabilitat dels universitaris. El projecte està liderat per la Glasgow Caledonian University i hi participen cinc universitats europees.

Les millores en el sector tèxtil són, a més, la política de gènere més massiva que es pot fer en l’àmbit mundial, perquè el 75% de les treballadores són dones, assegura Galà. “La sostenibilitat forma part del valor de les marques de moda, amb un 40% de les persones que consumeixen que la consideren molt important en el moment de fer la compra. Si la indústria alinea els seus objectius empresarials amb el desenvolupament sostenible, qualsevol punt que aconseguisca créixer sobre aquest tema repercuteix en un augment en els ingressos”.

Durant l’esdeveniment Future of Fashion, els professors Esteban Galán i Nadia Alonso, personal investigador del Campus de Gandia, i la professora Lindsey Drylie Carei, de la Glasgow Caledonian University i investigadora principal de SFES, van participar en el workshop A new way of communicating: Measuring sustainability through charismatic actions in the fashion industry. En aquest taller es va tractar d’identificar la comunicació com a oportunitat per a augmentar el valor de la sostenibilitat en la indústria de la moda.

Durante el evento Future of Fashion, los profesores Esteban Galán y Nadia Alonso, personal investigador del Campus de Gandia, y la profesora Lindsey Drylie Carey, de la Glasgow Caledonian University e investigadora principal de SFES, participaron en el workshop A new way of communicating: Measuring sustainability through charismatic actions in the fashion industry. En él se trató de identificar la comunicación como oportunidad para aumentar el valor de la sostenibilidad en la industria de la moda.

La col·laboració de la UPV en Future of Fashion és un espai més de suport d’aquesta entitat educativa en el context de la  València Capital Mundial del Disseny 2022. D’aquesta manera, al llarg de 2022 la UPV ha participat i ha acollit diferents exposicions, tallers i xarrades que han ajudat a difondre aquesta capitalitat.