turismo_sostenible

El turisme sostenible, motor de desenvolupament

La clau del desenvolupament és la sostenibilitat. Avui dia és inaudit seguir parlant solament en termes econòmics, quan els components social i mediambiental són encara més determinants per a l’èxit i la continuïtat de les iniciatives. A més, hem de pensar amb qui ve darrere de nosaltres, en les futures generacions, perquè si no actuem pensant en elles, potser no arriben.

En aquest sentit, el turisme juga un paper clar que no s’albira en altres sectors, i per açò és tan important desenvolupar un turisme sostenible i formar i conscienciar els futurs professionals. La universitat és conscient de la importància del turisme com a vehicle per a impulsar una millor convivència i desenvolupament dels pobles del món.

turismo_sostenible_lidia_garcia

Lidia García, investigadora del Campus de Gandia.

JORNADA EN EL CAMPUS DE GANDIA

Precisament amb l’objectiu de llegar aquesta visió en les noves generacions de gestors del turisme, es va realitzar el passat 17 de maig del 2016 la jornada “Turisme Sostenible: El paper de les institucions i universitat en el desenvolupament turístic sostenible en el Campus de Gandia de la UPV. La jornada s’emmarca en la preparació de la celebració de l’Any Internacional del Turisme Sostenible 2017, en la qual la UPV realitzarà diverses accions per a fomentar i sensibilitzar sobre el desenvolupament turístic sostenible.

Rosa Puchades, vicerectora de Responsabilitat Social i Cooperació de la UPV, va destacar en la presentació de la jornada el paper que ja està realitzant la universitat en aquest camp a través de recerques i participació en projectes de cooperació internacional. Per la seua banda, Federico Buyolo, director general de Cooperació i Solidaritat de la Generalitat Valenciana, va parlar de la implementació de la nova agenda global de desenvolupament sostenible promoguda per Nacions Unides i que la Generalitat està aplicant.

Ressaltant el paper que té la universitat, Pepe Pastor, director del Campus de Gandia, va mostrar la importància de la formació de professionals, conscient i coherent, que la UPV fomenta en carreres com la de Turisme a Gandia.

[pullquote]

[/pullquote]

La participació de Shanon de Mata, analista del Pacte Mundial Xarxa Espanyola, iniciativa de Nacions Unides (ONU), es va centrar en com el sector privat també pot formar part activa del desenvolupament i implementació d’accions sostenibles en diferents sectors. Per exemple, treballen amb l’Organització Mundial del Turisme en un projecte per a recolzar les empreses del sector perquè integren els Objectius de Desenvolupament Sostenible en el seu quefer.

María José Viñals, Catedràtica de la UPV, va explicar la seua experiència en diferents projectes com Petra (Jordània) i Copán (Hondures) per a elaborar mapes turístics, tenint en compte la participació de les poblacions locals. També, des del seu grup de recerca, es dóna suport a la conservació i posada en valor de la ciutat maia de la Blanca com a patrimoni per al desenvolupament a Guatemala, i altres punts turístics a Tunísia i el Marroc, entre d’altres.

EL TURISME SERÀ SOSTENIBLE O NO SERÀ

En definitiva, el  turisme sostenible ha de comptar amb tots els actors implicats, començant per l’Administració i el sector privat, però sobretot amb les comunitats locals i la conscienciació del turista.

El turisme té un potencial més enllà de ser un sector econòmic a desenvolupar. També incideix en la consciència de les persones que visiten i que són visitades, generant coneixement mutu, empatia, solidaritat, respecte i tolerància, valors que actualment estan en crisi, i que determinaran les nostres polítiques econòmiques futures, per tant, el nostre desenvolupament.

Lidia García, professora i investigadora del Campus de Gandia,

Ha treballat per a la FAO, AECID i diverses ONG, a Amèrica Llatina i el Nord d’Àfrica.