ajedrez_educacion_niños_campus_gandia_upv

Dibuixos animats per a acostar els escacs als més xicotets

Professors del Campus de Gandia han desenvolupat, dins del Màster Universitari en Postproducció Digital, una sèrie de vídeos amb l’objectiu d’atraure l’atenció dels xiquets de molt curta edat cap als escacs i familiaritzar-los amb les peces i els moviments. En el desenvolupament del projecte ha participat també l’alumne de postgrau Raúl Estévez Montero.

“Els escacs estan aconsellats com a eina pedagògica per a ensenyar a pensar -ja que milloren la capacitat de concentració-, per a madurar estratègies i per a preveure possibles conseqüències i respostes de l’oponent. En certa manera, permeten desenvolupar unes habilitats que seran útils en un futur i que és desitjable que les adquirisquen com més prompte millor”, destaca Jaime Lloret, coordinador del Màster.

Així, amb l’objectiu de crear un producte divertit per a infants a partir de tres anys, les animacions tracten de despertar l’interès de forma entretinguda i ensenyar els aspectes més bàsics del joc.

Els vídeos ensenyen als xiquets a identificar els elements comuns, a col·locar les peces correctament en el tauler i, fins i tot, a assimilar les principals normes bàsiques, com els diferents moviments de les peces. Sempre des d’una perspectiva educativa i entretinguda.

“La peça audiovisual està presentada per dibuixos animats en 2D. Hem evitat que apareguera una persona explicant les lliçons perquè volíem fer-la més pròxima al xiquet. Hem respectat en tot moment l’argot de la comunitat de jugadors d’escacs”, destaca Jaime Lloret. Les dues primeres animacions es troben en obert en la plataforma Politube de la UPV. Els creadors preveuen ampliar la sèrie amb nous capítols i desenvolupar un joc interactiu.

“Fins ara, els productes trobats per a ensenyar els escacs en la infància estan desenvolupats per a xiquets més majors. És el cas de ChessKid. Kidchess, Learn Chess in 30 Minutes o El pequeño Fritz: aprende y entrena ajedrez. D’altra banda, aquest és l’únic producte d’aquestes característiques en castellà. La metodologia duta a terme en l’animació permet que els xiquets més petits puguen veure els escacs com un joc més proper i entretingut”, conclou Lloret.

JAIME LLORET, EL CIENTÍFIC MÉS CITAT EN LA SEUA CATEGORIA

Jaime_Lloret_ajedrez_Campus_Gandia

Cal destacar que el professor i investigador del Campus de Gandia és capdavanter a Espanya en el camp de les Telecomunicacions per la seua tasca investigadora. Així es reflecteix en la classificació basada en l’índex h, un sistema que mesura la qualitat científica dels investigadors a partir del nombre de vegades que han sigut citats els seus articles.

Font: Luis Zurano, unitat de comunicació científica de la Universitat Politècnica de València

Pots seguir-lo en Twitter @nadrazy

Blog Comunicació científica UPV