Centenars de joves aprenen i es diverteixen amb la ciència.

El Campus de Gandia va celebrar l’XI edició de la Setmana de la Ciència que en aquesta ocasió va estar dedicada als sòls ja que 2015 ha sigut declarat Any Internacional dels Sòls. Per açò, la primera de les activitats va ser la inauguració de les exposicions científiques ‘Els Sòls i la Biodiversitat Forestal’, organitzada per la Societat Espanyola de la Ciència del Sòl (SECS) i la mostra ‘Museu del Sòls’, sobre ambients mediterranis i tropicals. Ambos, comissariades por Josep V. Llinares, investigador del Campus.

L’objectiu de la Setmana de la Ciència, segons Francisco Castells, coordinador de la Setmana de la Ciència, és acostar el coneixement científic a la societat, amb el propòsit que la ciutadania puga prendre decisions més informades i crítiques i també fomentar noves vocacions científiques entre les persones més joves. En aquest sentit, han sigut més de 500 joves els que han experimentat de més a prop la ciència gràcies a les diferents activitats organitzades.

EL FRACKING: ELS SEUS RISCOS I CONSEQÜÈNCIES

Miguel Rodilla

Miguel Rodilla, investigador del Campus de Gandia, va impartir una conferència sobre el fracking en la qual va explicar que aquesta forma d’extracció comporta riscos com la filtració de substàncies cancerígenes a l’aigua dels aqüífers,ja que no existeix control de la fractura que es practica en el sòl; l’emissió a l’atmosfera d’aquestes substàncies, emprades en el procés de perforació; la desforestació de les zones on es practica i els moviments sísmics.

Rodilla va assegurar que la tècnica del fracking se seguirà utilitzant si els éssers humans persistim en l’alta demanda d’hidrocarburs, ja que es preveu que els jaciments convencionals accessibles s’esgoten en 2100. El model de desenvolupament actual condueix al planeta a un escalfament que destruirà costes, augmentarà la desertificació i perjudicarà  l’agricultura.

TALLERS AMBIENTALS

talleres

Estudiants de 4t del Grau en Ciències Ambientals van impartir tallers en els quals alumnat de centres d’ensenyament secundari van realitzar experiments i jocs per a aprofundir en la importància de la qualitat del sòl. En el taller ‘Captació i filtració d’aigua’ van expererimentar com repercuteix el substrat de la terra en la qualitat de l’aigua i van aprendre a realitzar filtres casolans; en el taller ‘Desertificació / erosió / eutrofització’ es va analitzar la qualitat de diferents aigües, van observar microorganismes en el laboratori i van comprovar la relació de les característiques del sòl amb els processos de desertificació.

Altres tallers impartits van ser una eixida de camp, un trivial soci-ambiental, una visita a la Marjal i el taller de supervivència. Tots els tallers van estar dirigits per la professora i investigadora Paloma Herrera.

LA IMPORTÀNCIA DEL SÒL

IMG_0076

D’altra banda, Jaume Porta, president del SECS, va impartir una conferència on va explicar la importància del sòl per a la supervivència humana. Segons el científic, cada vegada hi ha més població i menys terreny on conrear. I un augment de la superfície de cultiu suposa desboscar, amb la qual cosa s’incrementa el risc d’erosió i per tant es perden propietats beneficioses del sòl per a la vida. Porta va destacar que el sòl és un recurs no renovable a escala humana i va apostar per arribar a solucions de compromís entre totes les parts implicades en la gestió del sòl per a ser més eficients en el seu ús.

MONÒLEGS CIENTÍFICS

BIG VAN

El programa va finalitzar amb humor fet per científics amb l’actuació de ‘Big Van, científicos sobre ruedas’ compost per finalistes del certamen FameLab. Prop de 250 persones van gaudir, al mateix temps que aprenien, amb tres dels monologuistes científics d’aquest divertit espectacle que va tancar l’onzena edició de la Setmana de la Ciència.

Patrocinat per:

Conselleria