‘El riure ens permet fer arribar la ciència a persones no especialitzades’

Oriol Marimon Garrido (Universitat de Barcelona) i Helena González Burón (Institute of Research in Biomedicine) són científics i humoristes i seran els qui protagonitzen a Gandia un espectacle amb 5 monòlegs científics, seguits d’un torn de preguntes obert al públic, perquè resolguen possibles dubtes sorgits dels monòlegs ‘o altres qüestions científiques que porten de casa’, explica Oriol.

Tots dos són dos dels 17 integrants de ‘BigVan, científics sobre rodes‘, organització que es dedica a l’humor científic, perquè, segons diuen, ‘la ciència amb riure entra’. ‘Anem a instituts, col·legis i altres centres de coneixement i educació perquè els joves s’enganxen a la ciència’, expliquen. El Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València acollirà una actuació seua el divendres 20 de novembre a les 12:00 h., amb assistència lliure i gratuïta, en el marc de la seua XI Setmana de la Ciència.

El nostre objectiu, més enllà de mostrar el que s’està investigant actualment en els laboratoris a Espanya, és despertar l’interès per la ciència i la tecnologia en el nostre públic’, postil·len. ‘El riure és un llenguatge absolutament universal. Totes les persones en gaudeixen i a nosaltres, com a científics i divulgadors, ens permet establir un llenguatge comú amb el nostre públic, establint una comunicació bidireccional que permet fer arribar la ciència a persones no especialitzades i despertar el seu interès per temes diversos de biologia, matemàtiques, química o geologia’, afirma Helena.

The Big Van Theory Campus Gandia

LA TROBADA EN FAMELAB

‘BigVan, científics sobre rodes’ va nàixer gràcies a Famelab, un concurs de monòlegs científics que se celebra des de 2007 i en què participen més de vint-i-cinc països. Primer competeixen en una fase nacional i els guanyadors de cada país competeixen entre si en la final internacional. Espanya no va entrar com a participant fins a 2013 i va ser precisament en les semifinals nacionals d’aquella primera edició quan un grup de científics i tecnòlegs van decidir formar un grup que seguira divulgant la ciència a través del mateix format de monòleg científic de Famelab. El resultat va ser ‘The Big VanTheory’.

Helena  i Oriol van ser finalistes de Famelab 2014, on van reflexionar, entre altres coses, sobre la importància del descans per a la regeneració cel·lular i sobre el paper clau de la cooperació i la comunicació per al camí evolutiu.

LA DIVULGACIÓ COM A EINA PER Al CANVI

Des de ‘BigVan, científics sobre rodes’ estan convençuts de la funció social i política de la divulgació científica: ‘la classe política ha d’entendre que no s’ha de desinvertir, sinó invertir en ciència. Però per a açò és necessari que la població siga conscient de  la importància de la ciència, per a escollir representants sensibles a aquests temes. Per açò, la divulgació de la ciència és tan important, perquè acosta la ciència a la societat’.

Segons els joves investigadors que integren aquest grup, l’estat espanyol ha realitzat una desinversió continuada en ciència, que ha portat a molts laboratoris i institucions a situacions de precarietat, però des d’Europa i des de la comunitat internacional, el procés ha sigut al revés. ‘Els científics a Espanya ens hem posat les piles per a generar projectes d’alta qualitat i guanyar així inversions europees i Internacionals i continuar així investigant’, conclouen.

Patrocinat per:
Conselleria