Estudiar l’univers des de les profunditats del Mediterrani

Desenes de milers de sensors òptics situats a més de 2.000 metres de profunditat en el mar Mediterrani escrutaran diversos quilòmetres cúbics d’aigua a la recerca de senyals lluminosos generats per neutrins, partícules elementals que transmeten valuosa informació dels confins del cosmos on es produeixen. Encara que sembla una idea eixida de les pàgines d’alguna novel·la de Julio Verne, es tracta del KM3NeT (Quilometre Cube Neutrí Telescope), el major telescopi de neutrins del món.

Entre els seus ambiciosos objectius destaquen: poder detectar neutrins còsmics procedents de fonts astronòmiques, tals com els esclats de rajos gamma, els nuclis actius de galàxies o restes de supernoves; i la detecció indirecta de matèria fosca en l’univers. A més, també constituirà un observatori abissal únic per a la recerca en Ciències del Mar i de la Terra.

El KM3NeT, que es troba en la fase inicial de la seua construcció, permetrà demostrar la viabilitat de la tècnica proposta i superar en prestacions al seu predecessor, el telescopi de neutrins ANTARES. ANTARES agafa dades des de l’any 2008 i, malgrat que no ha observat senyals de neutrins d’origen astrofísic, a causa de la seua modesta grandària, ha demostrat la viabilitat de la tecnologia.

KM3NeT

12.000 sensors seran distribuïts enfront de les costes de Marsella (França), Sicília (Itàlia) i Pilos (Grècia). El projecte comprèn la instal·lació de 558 mòduls en aigües franceses i italianes en la primera fase, 2015 i 2016. La següent fase, 2017-2020, s’ampliarà el detector per a poder aconseguir les metes proposades. Encara que no hi ha data per a completar el disseny original, els investigadors poden prendre dades des que s’instal·len les primeres línies amb sensors.

PARTICIPACIÓ VALENCIANA I DE LA UPV

Hi ha una important contribució valenciana en el projecte KM3NeT a través dels grups de recerca de l’Institut de Física Corpuscular (CSIC-UV) i de l’Institut per a la Gestió Integrada de les Zones Costaneres (IGIC) del Campus de Gandia de la UPV.

El grup de la UPV, especialitzat en tecnologies acústiques en telescopis de neutrins i liderat per Miquel Ardid, ha dissenyat el sistema d’emissors acústics que servirà per a monitoritzar la posició dels sensors òptics amb precisió de 10 cm sobre distàncies de l’ordre del quilòmetre. A més, i gràcies al conveni de col·laboració amb la UPV, l’empresa Mediterráneo Señales Marítimas, S.L.L. (MSM) ha guanyat el concurs per a la producció dels emissors acústics per a aquesta primera fase del telescopi. Més informació: CSIC i SiNC

RECERCA SOBRE MATÈRIA FOSCA AL CAMPUS

Els investigadors del Campus de Gandia també mantenen altres línies de recerca sobre anàlisi de dades d’aquest tipus de telescopis per a la cerca indirecta de matèria fosca. En aquesta línia s’emmarca la tesi de Silvia Adrián Martínez, defensada recentment, en la qual, a partir de les dades d’ANTARES, s’han fitat diferents models proposats per a la matèria fosca. Consulta la tesi doctoral.

Silvia Adrián amb els professors que han dirigit la seua tesi doctoral: Miquel *Ardid (a la dreta) i Manuel Bou.

Silvia Adrián amb els professors que han dirigit la seua tesi doctoral: Miquel Ardid (a la dreta) i Manuel Bou.