Gandia en l’epicentre de la investigació i innovació marina

La ministra de Ciència, Innovació i Universitats, Diana Morant, va anunciar la creació a Gandia d’un nou centre de l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO-CSIC), que aprofitarà tota la trajectòria d’èxit de la Unitat Mixta en Tecnologia per a Estudis Marins entre l’Institut Espanyol d’Oceanografia i el Campus de Gandia (UPV), que porta 13 anys desenvolupant el seu treball a Gandia i és la més antiga de l’IEO-CSIC a Espanya.

La tasca del Centre Oceanogràfic de València (COVA), que estarà en el port de Gandia, se centrarà en l’estudi multidisciplinari del medi ambient marí, els seus ecosistemes i recursos vius, així com en el desenvolupament tecnològic aplicat a les diferents línies d’investigació que es realitzen en els centres oceanogràfics del país.

El Boletín Oficial del Estado (BOE) ha publicat l’anunci de licitació del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (MICIU) pel qual es destinen 450.000 euros per a la redacció de projecte, estudi de seguretat i salut, direcció d’obra i assistència tècnica per a les obres de l’edifici del primer centre oceanogràfic de l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO-CSIC) en la Comunitat Valenciana.

El futur Centre Oceanogràfic de València (COVA) tindrà com a objectiu consolidar i ampliar l’activitat que l’IEO-CSIC realitza en les cinc demarcacions marines espanyoles i, especialment, en l’àrea del Mediterrani, juntament amb els centres oceanogràfics de Balears, Múrcia i Màlaga.

La previsió de personal adscrit al futur centre és d’aproximadament 50 persones entre investigadors i investigadores, personal tècnic i d’administració, entre altres.

A més, el COVA serà un centre d’atracció de joves investigadors i investigadores que desitgen començar la seua carrera participant en les seues línies d’investigació marina.

El COVA també permetrà ampliar les capacitats de l’IEO-CSIC com a òrgan d’assessorament expert sobre el desenvolupament tecnològic aplicat a l’estudi i el monitoratge del medi marí.

En aquest sentit, la Comunitat Valenciana comptarà amb un centre oceanogràfic que respondrà a les necessitats d’assessorament científic de les autoritats regionals competents en l’àmbit del medi marí, vertebrant així les diferents polítiques de protecció mediambiental.

L’alcalde de Gandia, José Manuel Prieto, ha valorat positivament l’anunci de licitació per 450.000 euros, -per part del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats-, del contracte dels serveis d’arquitectura per a la redacció de projecte, estudi de seguretat i salut, direcció d’obra i assistència tècnica per a les obres del nou edifici de l’Institut Espanyol d’Oceanografia (IEO-CSIC), que es construirà en la zona portuària de Gandia.

Prieto ha qualificat la notícia de la licitació de la redacció del projecte per a les obres del primer centre oceanogràfic de l’IEO-CSIC de la Comunitat Valenciana com “molt bona”, ja que posiciona Gandia com a “referent de l’ecosistema d’innovació i investigació de tota Espanya, i que compta amb una inversió multimilionària” i ha qualificat aquesta infraestructura com “una inversió estratègica de legislatures i que va més enllà d’una sola legislatura, ja que transformarà Gandia i el port, alhora que suposarà un revulsiu econòmic que ens referenciarà com a ciutat d’innovació i d’investigació”.

Sobre el contracte, la primera autoritat municipal ha explicat que, en tractar-se d’un únic contracte, s’acceleren els terminis, la qual cosa suposa “una prova més del compromís del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats i la ministra Diana Morant amb la nostra ciutat”. La duració del contracte serà de 32 mesos.