Per sisè any consecutiu i amb motiu de l’11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, el Comitè d’Igualtat del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) organitza la iniciativa ‘Porte una científica al meu col·le’, que es desenvoluparà durant el mes febrer en el marc de l’acció estatal, amb el suport de la Càtedra IVIO.
El reconeixement dels mèrits aconseguits per dones científiques i expertes continua sent una assignatura pendent a les aules, en les quals encara falten referents femenins que inspiren i permeten veure’s reflectides a xiquetes i adolescents, factor clau en la superació dels estereotips de gènere que persisteixen en la nostra societat i que influeixen en l’elecció i projecció d’un futur professional.
Segons l’Informe del Ministeri de Ciència i Innovació (Científica en xifres 2023) en la branca d’ensenyaments de Ciències, hi ha una major representació de dones en carreres de salut però molt baixa representació en enginyeres (al voltant d’un 25% són dones del total d’estudiants).
Per branca de coneixement, les dones continuen sent majoria en els estudis de Màster de Ciències de la salut (el 71,8%), mentre que són una de cada tres en Enginyeria i arquitectura (29,9%), per la qual cosa es reprodueixen les mateixes diferències en distribució per sexe i branques que en ensenyaments de grau.
El percentatge de dones i homes és pràcticament igual en estudis de Doctorat (50,3% i 49,7% respectivament). No obstant això, per branques d’ensenyament s’aprecia una diferència per sexes en el curs 2021-2022 las dones estan infrarepresentades en el personal matriculat en Enginyeria i tecnologia (el 30,7% del total).
Segons l’última Enquesta d’inserció laboral de titulats universitaris de l’INE, les taxes d’activitat, ocupació i atur per branques de coneixement revelen majors taxes d’ocupació entre els qui van estudiar Enginyeria Electrònica (98%), Desenvolupament de programari i d’aplicacions i Enginyeria Multimèdia (97,4%), i Enginyeria de Telecomunicació (97,1%), llocs de treball de màxima qualificació i d’accés a la carrera científica que venen condicionats pel perfil de l’alumnat des de l’aproximació de gènere.
Fan falta, doncs, polítiques decidides i mesures correctores que ajuden a equilibrar aquesta segregació horitzontal, iniciatives que han d’implementar-se en etapes prèvies a l’accés a l’educació universitària, ja que els estereotips de gènere determinen molt primerencament l’autopercepció i l’interès de les unes i els altres respecte de les diferents branques de coneixement.
Enguany, la iniciativa 11 de febrer vol centrar la seua atenció en la ciència inclusiva. En el passat, es considerava que la ciència estava reservada a una xicoteta elit, i no era accessible per a la resta de la societat a causa de la seua complexitat i a la necessitat de coneixements previs per a entendre-la. Avui, afortunadament, aquesta idea ha canviat, i des de molts àmbits apostem per universalitzar la ciència, fer-la més democràtica i estendre-la a tots els públics.
La VI edició de ‘Porte una científica al meu col·le’ continuarà presencialment a les aules de més de 800 estudiants d’educació infantil, primària, secundària i batxiller amb l’objectiu de visibilitzar el treball de dones científiques i tècniques per a acostar a l’estudiantat aquestes professions, mitjançant activitats divulgatives i de sensibilització, de la mà de dones que desenvolupen la seua activitat professional i/o acadèmica en l’àmbit de la ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques.
PROGRAMA
6 de febrer. Dia a dia d´una dona científica. CEIP Sant Francesc de Borja de Gandia (cinquè i sisè de primària). Impartit per Maite Sebastiá Frasquet.
7 de febrer. La màgia de la física. CEIP Sant Pere Apòstol de L´Alqueria de la Comtessa (cinquè de primària). Impartit per Romina del Rei Tormos.
7 de febrer. Taller de botànica i química orgànica. IES Ausiàs March de Gandia (quart de l’ESO). Impartit per Isabel Martínez Nieto i Sagrari Torres Cartas.
8 de febrer. Què volem ser quan siguem grans? Reflexions sobre la dona en la ciència. CEIP Verge de la Font de Vilallonga (primer i segon de primària). Impartit per Isabel Pérez Arjona.
8 de febrer. Acústica submarina. IES Vall de la Safor de Vilallonga (primer de batxillerat). Impartit per Isabel Pérez Arjona.
12 de febrer. Celebrant l’11F. Ciència divertida. CEIP Sant Antonio de Pàdua de Xeresa (tercer, quart i cinquè de primària). Impartit per Dt. José Canet Subiela.
12 de febrer. Taula redona” Les xiques som guerreres…i també científiques”. IES Ramón Muntaner de Xirivella. Amb Pilar Sánchez Rivero, Inés Picazo Díaz (Planta de regasificació de Sagunt) i Teresa Rubio López (IBV-CSIC).
12 de febrer. Referents científics femenins. CEIP Joan Martorell de Gandia (segon i tercer cicle de primària). Impartit per Josepa Costa Murcia i Sagrari Torres Cartas.
13 de febrer. Conferència Rita Levi Montalcini i els reptes científics del segle XXI. Biblioteca de Xirivella (públic adult). Amb Pilar Sánchez Rivero i Teresa Rubio López (IBV-CSIC).
13 de febrer. Taller: La comunicació dels mamífers marins i el soroll IES Maria Ibars de Dénia (quart de l’ESO). Impartit per Blanca Feliu Tena.
14 de febrer. La màgia de la física. CEIP La Murtera Ador-Palma de Gandia (cinquè i sisè de primària). Impartit per Romina del Rei Tormos.
15 de febrer. La ciència nostra de cada dia. Col·legi Borja de Gandia (tercer de l’ESO). Impartit per Xelo Part Escriva i Amparo Girona Coma.
15 de febrer. Què volem ser quan siguem grans? Reflexions sobre la dona en la ciència. CRA Alfauir-Ròtova (infantil i primària). Impartit per Isabel Pérez Arjona.
28 de febrer. 1 entre un milió, com s’investiga una malaltia rara. IES Gonzalo Anaya de Xirivella (segon de batxiller). Amb Pilar Sánchez Rivero i Teresa Rubio López (IBV-CSIC). Selecció de llibres de la Biblioteca de Xirivella.
6 de març. El món amb sensors: Una aventura per a xiquetes i xiquets. CEIP Hort de Palau d’Oliva (infantil i primària). Impartit per Sandra Sendra Comte.
8 de març. El món amb sensors: Una aventura per a xiquetes i xiquets. Preventori infantil Nuestra Señora del Amparo Real de Gandia (infantil i primària). Impartit per Sandra Sendra Comte.
Fòrum la Dona i la Xiqueta en la Ciència
El 8 de febrer es va celebrar al Campus de Gandia el quart Fòrum “La Dona i la xiqueta en la ciència”, organitzat per Las Provincias amb la col·laboració de l’Ajuntament de Gandia i el Campus de Gandia (UPV).
En el marc del fòrum va tenir lloc una taula redona, moderada per la redactora de Las Provincias María José Carchano i introduïda per José Manuel Prieto, alcalde de Gandia; i Jesús Alba, director del Campus de Gandia de la UPV. En el debat van participar Esther Gómez Marín, Secretària Autonòmica d’Universitats; Sandra Sendra Compte, investigadora i directora acadèmica del Grau de Tecnologies Interactives del Campus de Gandia; Adela Ruíz, directora del departament d’optimització de sistemes intel·ligents de l’ITI; i Cristina Baixauli, directora de Dinapsis València (Hidraqua).
En la la taula redona es van tractar qüestions com la falta de referents femenins en l’àmbit de les carreres STEM i com es poden potenciar, la igualtat plena en àmbits com la investigació i la ciència, l’eliminació de barreres i obstacles per a desenvolupar professions relacionades amb la branca cientificotècnica o el desenvolupament de plans d’igualtat efectiva. Tot això, amb l’objectiu d’ajudar les dones que ja formen part d’aquest àmbit acadèmic i professional, i aquelles joves i xiquetes, que es puguen estar plantejant en aquests moments apostar per aquesta mena de formació i treball.
La comunicació de la ciència no és fàcil: implica reimaginar la ciència, adaptar-la, explorar noves vies i aprendre de la resta de col·lectius (escoltar matisos, contextos polítics, socioculturals, barreres físiques i psíquiques). La recompensa, no obstant això, justifica l’esforç. La ciència pot servir per a trencar barreres i contribuir a aconseguir una societat més justa i igualitària.
Pilar Sánchez Rivero, tècnica del Campus de Gandia (UPV) i col·laboradora de la iniciativa 11F en l’àmbit nacional.