Espectacle de la naturalesa

La nidificació d’exemplars de tortuga babaua (caretta caretta) a les platges valencianes ha sigut notícia durant tot l’estiu. No és per a menys, ja que s’han comptabilitzat fins a vuit nius a les nostres platges, tot un rècord des que es tenen registres. I aquesta nidificació i posterior eclosió dels ous ha sigut un dels espectacles més bonics que la naturalesa ha oferit aquest estiu.

Un d’aquests moments es va viure el 27 d’agost a la platja de les Albaranes de Dénia, Aquella nit naixien 72 tortugues caretta caretta en un dels nius, i està previst que en els pròxims dies ho facen els ous del segon niu. I arribar a aquest moment ha sigut gràcies a un gran equip de treball en el qual ha participat activament el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV).

El professor i investigador del Campus de Gandia (UPV), Eduardo Belda, explica que, gràcies al projecte InGeNi-Caretta, que es duu a terme amb el suport de la Fundació Biodiversitat, s’ha pogut monitorar a diferents exemplars de tortugues babaua, totes elles femelles. Per a això s’ha realitzat un marcatge satel·litari amb transmissors que ha permès localitzar als exemplars que han post en les platges valencianes. Així, als exemplars monitorats se’ls va instal·lar un emissor de ràdio en la closca, que no supera l’1% del pes de l’animal, que permet realitzar-los seguiment durant aproximadament un any i mig. Aquesta tecnologia exerceix un paper fonamental en la cerca de nius, l’anàlisi del comportament d’aquests rèptils, que recorren al voltant de 3.000 quilòmetres anualment, i en la identificació d’àrees prioritàries per a la seua conservació a causa de la seua rellevància per a la reproducció i alimentació de l’espècie.

En la Comunitat Valenciana han treballat de manera conjunta la UPV, l’investigador de la Universitat de València, Jesús Tomás, i el suport de la Generalitat Valenciana i el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO). Aquesta acció, unida a la conscienciació ciutadana, que han sigut els qui han avisat al 112 de les postes de les tortugues en els nius localitzats, ha permès que els ous d’aquest niu, postos per la tortuga batejada com a Diana, feren eclosió amb normalitat. 72 tortugues caretta caretta que ja naden en aigües del Mediterrani.

Cria en captivitat i rastreig via satèl·lit per a la preservació de les tortugues babaues

Els esforços dedicats a la conservació de les tortugues babaues inclouen destacats programes de recuperació d’individus ferits i de cria en captivitat duts a terme per l’Oceanogràfic, així com la vigilància a través de satèl·lits promoguda per la Universitat Politècnica de València (UPV). Mitjançant la tècnica del “Head Starting”, l’Oceanogràfic incuba una porció dels ous de cada niu i té cura de les cries durant un any fins que aconsegueixen un pes d’un quilogram i una closca de 20 centímetres de longitud. La taxa de supervivència dels nounats, amb closques de tan sols 6 centímetres, és de només un entre mil. No obstant això, en complir un any, els seus únics depredadors són els taurons. Des de l’any 2014, l’Oceanogràfic ha alliberat un total de 177 tortugues en la mar gràcies al programa Head Starting. A més, s’encarrega de rehabilitar als exemplars ferits que arreplega la Xarxa de Varaments. Durant l’any 2022, es va oferir atenció mèdica a 110 tortugues, i en el present any, ja s’han atès 83 exemplars.

El projecte de vigilància a través de satèl·lits InGeNi-Caretta compta amb el suport de la Fundació Biodiversitat del Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO) en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència (PRTR), finançat per la Unió Europea – NextGenerationEU.

Font: Celia Marín Benito, periodista de l’Àrea de Comunicació de la UPV