La guerra d’Ucraïna a través de TikTok

Des del 24 de febrer, dia en què va començar l’ofensiva militar russa a Ucraïna, la guerra ha ocupat l’actualitat de tots els mitjans de comunicació. No obstant això, en un nou paradigma informatiu dominat per la tecnologia i immediatesa de les xarxes socials, és més que probable que hàgem conegut el minut a minut del conflicte de primera mà, a través dels perfils en xarxes socials dels mateixos ciutadans ucraïnesos.

En aquest context, Nadia Alonso, investigadora experta en comunicació del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), conjuntament amb Pavel Sidorenko, investigador de la Universitat Internacional de La Rioja, posen la seua mirada en TikTok i la cobertura informativa de la guerra a través d’aquesta xarxa social en el seu article publicat en theconversation.com

L’ús de les xarxes socials com a mitjà d’informació en conflictes sociopolítics no és un fenomen nou. Tal com indiquen els autors, es compta amb referents com les protestes de la Primavera Àrab en 2011 o el 15M a Espanya, entre altres. Tanmateix, l’ús de TikTok sí que ho és. Per a Alonso i Sidorenko, “ens trobem en un punt d’inflexió en el qual TikTok s’erigeix com la xarxa social de referència per a accedir a les imatges d’un conflicte armat les repercussions del qual tenen un abast global”.

Amb més de 1.000 milions d’usuaris en el món, en 2022 TikTok s’ha posicionat com la segona xarxa social en la qual els usuaris passen més temps, juntament amb Facebook i només per darrere de YouTube. Per això, no és d’estranyar que la xarxa social haja pres el paper de pantalla informativa del conflicte. No obstant això, com exposen els autors, la pròpia narrativa de l’aplicació, basada en música, reptes virals i contingut orientat de manera majoritària a la generació zeta, posa en qüestió la seua adequació per a la retransmissió d’una guerra, un vessant poc explorat en la plataforma que podria frivolitzar el conflicte.

Els investigadors recorden, “TikTok és una xarxa-tendència que es caracteritza per l’ús del vídeo vertical, la rapidesa de consum i els continguts breus, espontanis i fàcils de generar, sent rellevant allò que es compta i també la forma en què es compta. Impera la narrativa entretinguda i fresca”.

INFORMACIÓ I DESINFORMACIÓ EN TIKTOK

Segons Alonso i Sidorenko, “TikTok adquireix una gran rellevància com a xarxa social utilitzada pels civils ucraïnesos per a comptar l’atac rus, però també pels diferents actors que intervenen en el conflicte i per altres usuaris que publiquen continguts relacionats amb aquest”. I és que l’ús de l’app no queda relegat a la ciutadania, sinó que són molts els mitjans de comunicació que han adaptat els seus continguts a la xarxa social per a oferir una cobertura del conflicte a través d’aquesta pantalla.

D’igual  forma, la contrapart del conflicte utilitza els mateixos mitjans. Exemple d’això són les publicacions en TikTok del canal de notícies RT (nom actual de Russia Today), cadena de televisió internacional propietat del Kremlin assenyalada com a arma de propaganda russa. En aquesta línia, el personal investigador incideix en el fet que“s’ha de tenir en compte que, per les seues pròpies característiques, TikTok és una xarxa social que facilita l’expansió de la desinformació i exigeix als verificadors un treball minuciós i diferenciat”.

En resposta a la proliferació de fake news sobre el conflicte, el 4 de març TikTok va comunicar que afegiria etiquetes a les publicacions de mitjans de comunicació controlats per l’estat rus en la plataforma. Malgrat això, després de donar-se a conèixer una nova llei a Rússia que contempla fins a 15 anys de presó per difondre “informació falsa” sobre les forces russes en el conflicte, TikTok va anunciar la suspensió temporal del seu servei de vídeo en aquest país, deixant habilitat el servei de missatgeria interna.

“La nostra major prioritat és la seguretat dels nostres empleats i els nostres usuaris”. “A la llum de la nova llei de ‘notícies falses’ de Rússia, no tenim una altra opció que suspendre els directes i els nous continguts del nostre servei de vídeo mentre revisem les implicacions de seguretat d’aquesta llei”.

Més información:

Alonso-López, N. y Sidorenko-Bautista, P. (2022). La guerra de Ucrania se retransmite por TikTok. The Conversation. Disponible en https://theconversation.com/la-guerra-en-ucrania-se-retransmite-por-tiktok-177859

Neus Montoro Estellés, tècnica de gestió i comunicació científica