CiènciaLab, acosta’t a la ciència

El Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) acull la tercera edició de CiènciaLab 2021-2022, una iniciativa destinada a despertar les vocacions científiques entre l’alumnat de 3r i 4t de l’ESO a través de la realització de tallers científics, tecnològics i artístics impartits per professorat universitari expert en diferents camps d’investigació. CiènciaLab és una actuació promoguda per l’àrea de Comunicació de la UPV, realitzada en els tres campus -València, Alcoi i Gandia- durant el curs escolar.

Al Campus de Gandia, al voltant de 215 alumnes de 8 centres d’educació Secundària de la Safor van assistir als tallers proposats, desenvolupats el 21 d’octubre, el 11, 18 i 25 de novembre, i el 9 de desembre de 2021. Així mateix, durant el segon quadrimestre del curs s’impartiran tallers els dies 10 i 24 de febrer, 10 i 24 de març i 7 d’abril de 2022.

“Els tallers de CiènciaLab permeten que les persones més joves experimenten la pràctica científic-tecnològica en l’àmbit universitari i coneguen de primera mà les investigacions que es desenvolupen en cada campus. Se’ls proporciona una primera presa de contacte amb les professions STEM en el moment de decidir sobre els seus estudis o vocacions”, assenyala Josep Àngel Mas, coordinador de l’actuació al Campus de Gandia.

TALLERS: MÉS PROP DE LA CIÈNCIA DEL CAMPUS

Al Campus de Gandia, els 4 tallers duts a terme en el curs 2021-2022 s’estructuren entorn de tecnologies capdavanteres desenvolupades per equips d’investigació del campus.

Un viatge virtual al voltant del món: Integració de GNSS en Google Earth (2021)

En aquest taller impartit per Jesús Martí, expert en cartogràfica, geodèsia i fotogrametria del campus, s’utilitza l’aplicació Google Earth per a la generació d’un viatge virtual al voltant del món. El taller consta de tres parts, la descripció de les dades GNSS, la descripció de la versió de Google Earth per a la ciència i la integració de productes basats en Google Earth (Voyager, Timelapse, Street Viewer, Earth Pro, Earth Web i Engine) amb GNSS.

En què consisteixen les Tecnologies interactives i immersives? (2021)

De la mà de Fernando Boronat, expert en tecnologies interactives i immersives del campus, l’alumnat aprèn a diferenciar entre interactivitat i immersivitat. Per a comprendre la interactivitat entre diverses persones locals o remotes, es mostren exemples de solucions per a teleconferències virtuals amb hologrames en 3D. A més, es presenten noves maneres d’interactuar en la visualització d’esdeveniments esportius reconstruïts en 3D. Quant a la immersivitat, es presenten definicions, dispositius i exemples d’aplicacions relacionades amb la Realitat Virtual (RV), Augmentada (RA) i Mixta (RM). Així mateix, per a demostrar la potencialitat d’aquestes tecnologies, es mostren diverses aplicacions (basades en web) immersives i interactives, incloent efectes multisensorials que han sigut desenvolupats pel grup Immersive and Interactive Mitjana (IIM) del Campus de Gandia, liderat per Boronat.

TALLERS EN 2022

Estudi del medi ambient mitjançant imatges de satèl·lit

Javier Estornell, expert en cartogràfica, geodèsia i fotogrametria del campus, imparteix un taller dinàmic utilitzant aplicacions informàtiques de lliure accés on l’alumnat explora l’ús de la teledetecció per a analitzar canvis significatius de zones amb interès mediambiental (glacials, incendis forestals, zones humides, volcans, cicle de l’arròs en l’Albufera, entre altres). Per a tal fi, es visualitzen imatges Sentinel-2 del programa Copernicus i imatges Landsat que permeten detectar els canvis sobre la superfície terrestre en aquestes zones.

Vull ser podcaster

L’objectiu d’aquest taller oferit per Raúl Terol, expert en radi i podcast del campus, és acostar el món de la radiodifusió i del podcasting als més joves. Comença amb una breu presentació de l’Estudi de Ràdio. A continuació, s’introdueixen els quatre pilars fonamentals sobre els quals s’assenta el llenguatge radiofònic i es parla dels formats d’èxit en el podcast, així com de la publicitat en la ràdio, posant el focus en la falca radiofònica. Finalment, en el vessant pràctic del taller, es proposa l’exercici de realització d’un breu podcast o d’una falca publicitària sobre el seu centre educatiu.

INSCRIPCIÓ

El professorat interessat a participar en aquestes activitats ha de contactar amb Mª Teresa Zorrilla González: mzorrill@upvnet.upv.es, telèfon 96 284 93 87 (Extensió:49387).

Els grups d’estudiants han de ser de 20 (número òptim) o de 25, com a màxim.

*Imatges cedides pel Col·legi Esclaves del Sagrat Cor de Jesús Benirredrà

Neus Montoro Estellés, tècnica de gestió i comunicació científica.