Torna la iniciativa per l’11F «Porte una científica al meu col·le»

Per quart any consecutiu i amb motiu de l’11 de febrer, Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència, el Comitè d’Igualtat del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València ha impulsat la iniciativa ‘Porte una científica al meu col·le’, desenvolupada entre el 7 i el 18 de febrer en el marc de l’acció estatal 11defebrero.org, amb el suport de la Càtedra IVIO i American Space València.

El reconeixement dels mèrits aconseguits per dones científiques i expertes continua sent una assignatura pendent a les aules, en les quals encara falten referents femenins que inspiren i permeten veure’s reflectides a xiquetes i adolescents, factor clau en la superació dels estereotips de gènere que persisteixen en la nostra societat i que influeixen en l’elecció i projecció d’un futur professional.

“Segons l’informe ‘Igualtat en xifres MEFP, Aules per la Igualtat’, publicat en 2021 pel Ministeri d’Educació i de Formació Professional (MEFP), les xiques van ser majoria en el Batxillerat d’Arts (70,2%), Humanitats (63,6%) i Ciències Socials (55,3%) i quasi la meitat en el de Ciències (47,3%).

La IV edició de ‘Porte una científica al meu col·le’ ha tornat presencialment a les aules de més  de 700 estudiants d’educació infantil, primària i secundària amb l’objectiu de visibilitzar el treball  de dones científiques i acostar a l’alumnat les professions científicotècniques, mitjançant activitats divulgatives i de sensibilització, de la mà de dones que desenvolupen la seua activitat professional i/o acadèmica en l’àmbit de la ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques.

PROGRAMA

8 i 9 de febrer. La dona i la ciència a l’entorn rural. Aulari de Ròtova  i aulari d’Alfauir del  Col·legi Rural Agrupat Ròtova-Alfauir (infantil i primària). Amb Isabel Pérez  i Àngels Gandia (alumna de Generació espontània: Hortet_EPSG).

8 i 9 de febrer. Tècniques d’estudi de cetacis . Instituto Gabriel Ciscar d’Oliva  (2n de l’ESO). Amb Blanca Feliu i Eva Mestre.

9 de febrer. Un dia en la vida d’una dóna científica. Institut Gregori Maians d’Oliva  (1r de l’ESO). Amb Maite Sebastiá i Eva Mestre.

11 de febrer. Projecció del documental sobre la llegendària oceanògrafa Sylvia Earle, Mission Blue, en l’Aula magna del Campus de Gandia. Activitat dirigida a centres de secundària de la Safor.

11 de febrer. Crea la teua pròpia vacuna. Col·legi Miguel de Cervantes de Xirivella (2n d’infantil). Amb Teresa Rubio, Ángela Campos i Pilar Sánchez. Activitat organitzada en col·laboració amb l’Institut de Biomedicina de València (IBV-CSIC). Selecció de llibres de la Biblioteca de Xirivella.

11 de febrer. Per què és necessari un dia per a les xiquetes en la ciència? Experiments de dendrocronologia. Col·legi Rosalia Bondia de Pego  (4t i 5è de primària). Amb Virginia Garófano i Natalia Sastre.

11 de febrer. Els dónes rurals. Taller de cultius  i cultura popular. Institut María Enríquez de Gandia (1r de l’ESO). Amb Àngels Gandia i Sagrari Torres.

11 de febrer. Els xiquetes i la ciència. Experiments de Química recreativa. Col·legi Joan Martorell de Gandia  (3r,4t, de primària ) Amb Sagrari Torres i Josepa Costa.

14 de febrer La dona i la ciència a l’entorn rural. Col·legi Joan Martorell de Gandia (5é i 6é). Amb Sagrario Torres i Àngels Gandia.

15 de febrer La màgia dels electrons. Col·legi Sant Pere  de l’Alqueria de la Comtessa   (5è i 6è de primària). Amb Romina del Rei.

SOM FUTUR

El 9 de febrer es va celebrar al Campus de Gandia   la II Jornada pel Dia Internacional de la Dona i la Xiqueta en la Ciència: Som futur (fòrum), organitzada per les Províncies. En el marc de la jornada va tenir lloc la taula “La dona i la xiqueta en la ciència”, amb la participació de Sandra Sendra, experta en Telecomunicació del Campus i directora del Grau de Tecnologies Interactives i Andrea Márquez, titulada del Màster en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners, el Treball Final de Màster de la qual va ser guardonat en la quarta edició dels Premis del Col·legi Professional de Ciències Ambientals de la Comunitat Valenciana (CoAmbCV).

Així mateix, la jornada va comptar amb la intervenció de Diana Morant, Ministra de Ciència i Innovació, Jesús Alba, Director del Campus de Gandia i José Manuel Prieto, Alcalde de Gandia.

RECURSOS SOBRE “DONES I CIÈNCIA”

Si vols saber més sobre la dona en la ciència, la Biblioteca del Campus Gandia posa a disposició una àmplia selecció de recursos digitals en el seu blog: https://bibcraigandia.blogs.upv.es/ca/11f2022-2/

Neus Montoro Estellés, tècnica de gestió i comunicació científica.