La Càtedra IVIO-UPV participa en l’exposició d’Ultrasons de Cosmocaixa

El museu de ciència de la Fundació “la Caixa” a Barcelona va exhibir del 27 de desembre al 9 de gener l’exposició Ultrasons, de la natura a la medicina”, organitzada per l’Hospital Vall d’Hebron. La mostra ha comptat amb la participació de la Càtedra IVIO-UPV del Campus de Gandia, que ha assessorat en l’elaboració dels diferents continguts exposats i també ha produït una sèrie de vídeos divulgatius.

Encara que els ultrasons sempre han sigut clau per a la supervivència de moltes espècies, tan sols fa uns segles que la humanitat en coneix l’existència; encara és més recent la seua aplicació en medicina. Actualment, el seu desenvolupament és extraordinari i està permetent millorar la qualitat assistencial de molts pacients. Un gran coneixedor dels beneficis dels ultrasons és l’equip de l’Hospital Vall d’Hebron, organitzador de l’exposició. El grup d’investigació UMIL (Ultrasound Medical and Industrial Laboratory”), liderat per Francisco Camarena, director de la Càtedra IVIO-UPV, col·labora estretament amb aquesta institució hospitalària. El Doctor Xavier Serres, il·lustre radiòleg i responsable de l’exposició per part de l’Hospital Vall d’Hebron, va convidar la Càtedra a participar per a comptar amb la seua extensa experiència en l’àrea. En paraules de Camarena, ha sigut una “oportunitat única per a divulgar una tecnologia a la qual devem tant com a societat”.

Noè Jiménez, investigador de la Càtedra, ha sigut l’encarregat d’assessorar científicament l’Hospital Vall d’Hebron per a elaborar continguts capaços d’explicar d’“una manera simple i directa com els ultrasons apareixen en la naturalesa i com els humans els emprem en medicina”. Entre aquests materials cal destacar els quatre vídeos amb finalitats divulgatives produïts per Jordi Domenech, que realitza en la Càtedra les seues pràctiques del Màster Universitari en Postproducció Digital del Campus de Gandia i ha treballat en aquest projecte sota la coordinació de Jiménez. Mitjançant els vídeos s’il·lustra com altres animals també utilitzen els ultrasons per a les seues necessitats, com és el cas de les ratapinyades o els dofins, que els utilitzen per a orientar-se en la foscor. També s’explica el seu ús en el diagnòstic i el tractament mèdic mitjançant tècniques com les ecografies o la modalitat capdavantera emprada actualment a l’Hospital Vall d’Hebron per a tractar tumors sense necessitat d’emprar radiació o cirurgia. L’experiència del personal de la Càtedra IVIO-UPV s’ha vist reflectida en els recursos audiovisuals, que han sigut concisos, precisos i didàctics per tal d’incloure’ls en una exposició oberta a tots els públics.

Des de la Càtedra IVIO-UPV es valora molt positivament la col·laboració amb l’Hospital Vall d’Hebron i la resta de les institucions implicades, que mitjançant diverses reunions han definit tant el concepte general de l’exposició com els detalls dels continguts. En la producció dels vídeos, Domenech destaca una comunicació fluida: “han estat dia i nit per a poder donar-me suport i ajudar-me en qualsevol tema en el qual tinguera dubtes”. A més, Camarena qualifica com un orgull per a la Càtedra “comptar amb el reconeixement per part dels nostres col·laboradors per a participar en l’exposició. És una mostra que estem fent un bon treball que transcendeix no solament en l’àmbit nacional, sinó internacional”.

Ultrasons, de la natura a la medicina” ha sigut visitada per més de 6.000 persones. En opinió de Francisco Camarena, aquest èxit evidencia que la ciència interessa. Apel·lant també a la implicació social del gremi, afig que “els científics hem d’ajudar al fet que no quede relegada a unes poques persones”. La bona acceptació de l’exposició a la Ciutat Comtal podria afavorir la seua extensió a altres poblacions.

Més informació i consulta sobre els projectes d’investigació de la Càtedra iViO-UPV escrivint a Francisco Camarena, professor i investigador al Campus de Gandia UPV: fracafe@fis.upv.es.

Pots seguir l’activitat de la Càtedra IVIO-UPV en: blog / Twitter / Facebook