Salva Ardid, nova aposta pel talent en investigació

L’investigador Salva Ardid, expert en neurociència i aprenentatge automàtic, s’ha incorporat recentment al Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València en el marc del Pla GenT, programa impulsat per la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital per al suport a persones investigadores amb talent de la Comunitat Valenciana.

Salva pertany a la segona generació CIDEGENT, iniciativa dins d’aquest pla destinada a revertir la “fugida de cervells” i afavorir la retenció i l’atracció del personal investigador i doctorat d’excel·lència per al desenvolupament de projectes d’investigació en institucions de la Comunitat.

La seua activitat investigadora se centra en el camp de la intel·ligència artificial i la neurociència computacional, és doctorat en aquest últim camp. Anteriorment Salva Ardid ha realitzat estades d’investigació als Estats Units i el Canadà, on ha treballat en projectes d’investigació d’aquest àmbit científic.

“M’interessa identificar els mecanismes fisiològics de la funció i disfunció del cervell, en particular, els substrats neuronals de l’aprenentatge i de la intel·ligència. Per a això, en el grup d’investigació Lab of Natural and Designed Intelligence, construïm models d’aprenentatge per reforç i xarxes neuronals tant biològiques com artificials”, assenyala.

Entre les seues investigacions més rellevants, l’investigador destaca el projecte sobre meta-aprenentatge en el context de l’aprenentatge per reforç: “Els mecanismes de meta-aprenentatge són capaços de deduir algorismes d’aprenentatge per ells mateixos, per aquest motiu també s’usa el terme alternatiu ‘aprendre a aprendre’ per a referir-s’hi. Mitjançant aquestes tècniques, som capaces d’optimitzar el comportament dels algorismes en termes de flexibilitat, agilitat i robustesa”, remarca.

Un altre dels seus projectes s’enfoca en la dinàmica cognitiva. Aquest estudi combina procediments experimentals (psicofísica i neuroimatge) amb enfocaments computacionals (aprenentatge automàtic i modelatge de circuits neuronals) per a estudiar la dinàmica, el desenvolupament i el declivi de la cognició humana al llarg de la vida. Així mateix, també ressalta altres projectes centrats en l’estudi de la presa de decisions i de l’atenció selectiva.

La investigació de Salva Ardid al Campus de Gandia se centra en adaptar mecanismes cerebrals que es coneixen computacionalment eficients, per a introduir-los en arquitectures d’intel·ligència artificial (com les xarxes neuronals d’aprenentatge profund) amb l’objectiu d’aconseguir algorismes d’aprenentatge més flexibles i potents.

Salva s’ha incorporat al campus per a dirigir el projecte d’investigació titulat Artificial General Intelligence: Beyond Deep Learning, en el qual pretén aprofundir en l’Aprenentatge Profund i superar les limitacions que presenta en l’actualitat a través de tres principals millores: el pre-processament de dades, augmentant la dimensionalitat de les dades mitjançant combinacions no lineals; l’enfortiment de la base neurobiològica de l’algorisme, principalment pel que fa a l’arquitectura de xarxa i la seua connectivitat; l’ús d’aprenentatge adaptatiu, basat en mecanismes de meta-aprenentatge.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+i del Campus de Gandia