Investigadors del campus participen en la V Marató d’Astropartícules de Gandia

El Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha participat en la V Marató d’Astropartícules a Gandia i la Safor, una iniciativa que va tenir lloc del 2 al 4 de desembre en diversos centres educatius de Gandia, Oliva i Vilallonga.

En el marc d’aquesta acció, organitzada per personal investigador del Campus de Gandia, Joan Martínez i Miquel Ardid, experts en neutrins, s’han dut a terme xarrades, tallers i experiències a càrrec de personal expert de la Universitat d’Alcalá, Universitat Politècnica de València, Universitat de València i de l’Institut de Física Corpuscular (IFIC, València) per a l’alumnat d’educació secundària i batxiller dels instituts IES. Gregori Maians (Oliva), IES. Vall de la Safor (Vilallonga) i IES. Veles e Vents (Grau de Gandia).

La Física d’Astropartícules és un camp d’investigació situat entre la Física de Partícules, l’Astronomia i la Cosmologia. Si l’Astronomia estudia l’Univers mirant la llum (formada per partícules anomenades fotons), la Física d’Astropartícules ho fa estudiant altres partícules que procedeixen del cosmos amb energies fins i tot molt majors a les produïdes en acceleradors de partícules. Aquestes partícules ofereixen informació essencial sobre successos ocorreguts en l’Univers, com les explosions de supernoves o la formació de forats negres. L’objectiu de la Física d’Astropartícules és comprendre la composició i evolució de l’Univers.

L’objectiu d’aquesta Marató d’Astropartícules ha sigut promoure les vocacions científiques i STEM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques) entre les persones més joves del nostre entorn. De què està compost l’Univers, què és la matèria fosca i què són els raigs còsmics, que ens travessen contínuament des de l’espai exterior, són alguns dels temes triats per a despertar l’interès per la Física d’Astropartícules entre l’alumnat assistent.

Les activitats han sigut impartides per Miquel Ardid i Joan Martínez, del Campus de Gandia (UPV); Luis del Peral, de la Universitat d’Alcalá; Antonio Ferrer i Julia Suso, de la Universitat de València; Maria Dolores Rodríguez, de la Universitat d’Alcalá; i Avelino Vicente i José Valle, de l’IFIC, València.

Durant els tres dies, l’alumnat ha tingut l’oportunitat de conversar de forma oberta sobre la ciència i el treball dut a terme pel personal investigador per a conèixer més de prop la seua professió. “L’alumnat tenia moltes preguntes sobre els misteris de l’Univers, que troben la seua explicació en la física d’astropartícules”, comenta Joan Martínez Mora.

L’esdeveniment ha acabat amb un acte de clausura celebrat durant la vesprada del divendres a la sala de Conferències del Campus de Gandia en el qual van poder gaudir de la xarrada “De l’electró al Higgs”, impartida per Antonio Ferrer, seguida d’una taula redona en la qual va participar tot el personal expert participant en la iniciativa.

MARATÓ D’ASTROPARTÍCULES

Aquesta V Marató d’Astropartícules a Gandia i la Safor forma part d’una sèrie de maratons d’astropartícules que s’han dut a terme per la geografia nacional durant aquest any 2020: la I Marató d’Astropartícules en el Planetari d’Osca, al febrer, la II Marató amb vaixell a Àvila, a l’agost, la III Marató a Santiago de Compostel·la a l’octubre i la IV marató a Terol al novembre.

L’acció és finançada per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) que coordina Mª Dolores Rodríguez Frías de la Universitat d’Alcalá.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+i del Campus de Gandia