Primera Nit Mediterrània de les Investigadores a Gandia

El Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) participa amb altres entitats de referència en els àmbits de la investigació i la divulgació científica de la Comunitat Valenciana i la Regió de Múrcia en la primera Nit Mediterrània de les Investigadores (Mednight), que tindrà lloc el pròxim 27 de novembre.

Mednight és un esdeveniment associat a la iniciativa “Nit Europea dels Investigadors” de la Unió Europea, finançada per les accions Marie Skłodowska-Curie, que té per objectiu reivindicar la “ciència Mediterrània” i visibilitzar el conjunt d’activitats científiques desenvolupades en aquest entorn i la figura de la dona en la investigació, a més de fomentar les vocacions científiques entre les persones més joves.

Per a fer-ho, des de les entitats participants s’han organitzat xarrades, tallers, exposicions virtuals i diversos espectacles que s’integren en un extens programa que pot consultar-se en la web oficial de la Mednight, portal en el qual també es publiquen notícies recents sobre investigació i articles de veus expertes en diversos camps científics, com l’article sobre contaminació marina de Silvia Falcó, docent del campus i investigadora de l’Institut d’Investigació per a la Gestió Integrada de Zones Costaneres (IGIC).

ACTIVITATS A GANDIA

En aquest marc, des del Campus de Gandia en col·laboració amb l’associació EUCRANTE, es proposen dues activitats de sensibilització ambiental centrades en la problemàtica dels microplàstics i la contaminació d’ecosistemes marins, impartides per personal investigador del Campus i especialitzat en el medi marí. Les activitats són de lliure accés a tots els públics prèvia inscripció.

Microplàstics: un problema marí d’origen terrestre. Xarrada en línia impartida per Nuria Felis. De 19.00h a 20.00h, a través de la plataforma Microsoft Teams.

Descobreix els microplàstics (visita guiada amb barca). Taller en embarcació impartit per Miguel Rodilla i Blanca Feliu, personal investigador del Campus de Gandia, on el personal que assistisca podrà veure in situ el problema de contaminació marina causat per la presència de microplàstics en la zona costanera de Gandia i conèixer la tasca del personal científic en projectes d’investigació marins relacionats. Els assistents seran convocats a les 16:00h i tindrà una durada de 60 minuts.

MICROPLÀSTICS I CONTAMINACIÓ MARINA

S’estima que al voltant del 80% dels plàstics que es troben en el mar provenen de fonts terrestres, com els rius o les sèquies, que són arrossegats per l’escolament i transportats pels corrents.

Els residus plàstics marins presenten grandàries molt diverses, no solament per les seues diferents dimensions des de la seua fabricació, sinó també per l’exposició a processos erosius com la radiació ultraviolada, la força de l’onatge o la temperatura, que influeixen en la fragmentació en partícules dels residus sense alterar-ne la composició química.

A causa de la seua grandària reduïda, inferior als 5 mil·límetres, els microplàstics no són filtrats durant les fases del tractament de les depuradores d’aigües residuals i acaben en la mar, on són ingerits per organismes, tant bentònics com pelàgics, dels quals s’alimenten altres éssers vius, i poden arribar finalment a les persones a través de l’alimentació.

Ante esta problemática que afecta tanto a la biodiversidad marina como a la salud de las personas, la investigación en este ámbito permite evaluar la situación y determinar medidas para reducir el impacto de dicha contaminación en los ecosistemas marinos.

Davant d’aquesta problemàtica que afecta tant la biodiversitat marina com la salut de les persones, la investigació en aquest àmbit permet avaluar la situació i determinar mesures per a reduir l’impacte d’aquesta contaminació en els ecosistemes marins.

En aquesta línia, Nuria Felis, que és l’autora de  la primera investigació realitzada sobre la densitat de microplàstics en la zona sud del Golf de València, un projecte realitzat com a treball final del Màster en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners del Campus sota la direcció dels professors Silvia Falco Miguel Rodilla del Campus de Gandia.

ACTIVITATS UPV

Per al divendres 27, la Universitat Politècnica de València també ha preparat un programa d’activitats que inclou l’estrena d’un taller audiovisual que tindrà com a principal reclam la Dieta Mediterrània. Tota aquesta programació es completarà amb més activitats al Campus d’Alcoi i un especial del programa d’UPV Ràdio “Revisado por pares” sobre la Mednight i l’estrena d’“Ellas cuentan la ciencia”, una sèrie audiovisual d’entrevistes en línia amb set investigadores de la Universitat Politècnica de València, que es troben entre les millors científiques espanyoles, segons el rànquing elaborat pel grup per a la Difusió de l’Índex h (DIH). Es tracta d’Amparo Chiralt Boix, Mercedes Álvaro Rodríguez, Maria del Carmen Muñoz Roca, Maria Victoria Borrachero Rosat, Josefa Mula Bru, Sara Iborra Chornet i Maria Dolores Marcos Martínez.

Activitats finançades per:

Font: Luis Zurano, unitat de comunicació científica