“El monstre marí o el malson del nostre fem”

El Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València va celebrar el 15 d’octubre el Dia Marítim Europeu amb l’activitat: “El monstre marí o el malson del nostre fem”, organitzada pel professor del campus i expert en medi ambient, Miguel Rodilla, i que compta amb la col·laboració de l’Associació Eucrante i la Confraria de Pescadors del port de Gandia, així com amb el finançament del Vicerectorat d’Alumnat, Cultura i Esport de la UPV a través de les ajudes PAC de promoció cultural universitària.

L’activitat, que va tenir lloc en l’àgora del campus, va consistir en la instal·lació de l’escultura juntament amb pòsters explicatius i la realització de diversos tallers de reciclatge i conscienciació ambiental en els quals també va participar l’ONG Plàstic Preciós La Safor.

“El monstre marí o el malson del nostre fem”, és una escultura construïda a partir dels residus arreplegats per barques de pesca del Port de Gandia, els quals han sigut separats i classificats pels voluntaris de l’Associació Eucrante entre desembre de 2019 i setembre de 2020, havent-se de posposar el treball pel confinament.

El disseny de l’escultura és obra de Gisell Holguin, integrant de l’equip d’Eucrante, mentre que el muntatge ha sigut realitzat per alumnat del Grau en Ciències Ambientals i del Màster Universitari en Avaluació i Seguiment Ambiental d’Ecosistemes Marins i Costaners (vinculats a Eucrante) que han participat en la recol·lecció, separació i neteja prèvia dels residus realitzada abans i després de la pandèmia.

L’escultura està construïda sobre una armadura de ferro i emplenada amb 383,5 quilos de residus, 65,7% del volum són plàstics. Representa un calamar gegant (Architeuthis dux), monstre vivent capaç d’enfrontar-se als catxalots i protagonista de moltes llegendes de naufragis i atacs a navegants.

Aquest gegant de fem marí fa 9,5 metres de longitud i 3,2 metres d’altura. En comparació a les mesures que pot aconseguir un exemplar real queda xicotet, ja que les femelles més grans poden arribar a fer 22 metres de longitud.

No és fruit de la casualitat que el monstre marí tinga forma de calamar gegant. El calamar gegant és un gran desconegut per a l’ésser humà precisament perquè l’hàbitat en el qual es troba està comprès entre 400 i 1000 metres de profunditat. Resulta irònic que, en ambients en els quals l’accés per a les persones és tan difícil, la influència dels residus que generem siga tan gran.

La iniciativa estava pensada per al dia 21 de maig, per a celebrar el dia marítim europeu i per a conscienciar sobre el problema del fem marí. No obstant això, a causa de la COVID-19 no va ser possible, fet que va obligar a traslladar la data al dijous 15 d’octubre, i continua formant part de la celebració del Dia Marítim Europeu (European Maritime Day in My Country). L’escultura i els pòsters explicatius podran visitar-se, com a mínim, fins al 30 d’octubre al Campus de Gandia.

ASSOCIACIÓ EUCRANTE

Aquesta organització sense ànim de lucre va ser constituïda per professorat, alumnat i personal tècnic del Campus amb l’objectiu d’aportar el seu granet d’arena en el camí cap a construir un món millor, un món que puga continuar albergant vida. El principal camp d’actuació se centra en el medi marí, sent conscients que és ací on naix la vida i la seua repercussió en la resta dels ecosistemes.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+i del Campus de Gandia