Nou producte amb propietats insonoritzants de fibra d’espart

La crisis ecològica i el major grau de conscienciació  ciutadana sobre els problemes ambientals han transformat els hàbits de consum de la societat, requerint la incorporació de criteris ètics i ambientals en els processos de producció i distribució. En aquest context, la investigació i innovació és crucial per al desenvolupament de productes i serveis ecoeficients capaços de respondre a la demanda d’alternatives sostenibles i responsables amb el medi ambient.

Seguint amb aquesta tendència, dintre de la indústria de la construcció, l’auge de  els materials ecològics continua en augment. És en aquest àmbit en el qual s’emmarca l’estudi de les “Propietats d’absorció acústica de materials fets de fibres d’espart”, realitzat per Roberto Oltra, Jesús AlbaRomina Del Rei, experts en acústica del C ampus de Gandia de la UPV, al costat de Jorge Arenas, professor de l‘Institut d’Acústica de la Universitat Austral de Xile (UACh).

La investigació presenta la fibra d’espart com una alternativa als absorbents acústics clàssics, ja que la majoria d’ells són fabricats amb fibres minerals o amb fibres sintètiques, les quals comporten diversos problemes ambientals, tant en la fabricació com en la seua eliminació: “són materials difícils de reciclar, la seua combustió provoca l’emissió de fums tòxics i la producció industrial requereix grans quantitats d’energia, la qual cosa augmenta l’emissió de diòxid de carboni, metà i òxid nitrós a l’atmosfera, a més de suposar un risc per a la salut”, explica el personal investigador.

Jesús Alba (UPV): “”L’espart natural permetria reduir la petjada de carboni i augmentar la sostenibilitat” a la Cadena Ser

Davant d’aquesta problemàtica, en l’estudi es mesura el rendiment d’absorció sonora de tres tipus d’espart diferents originaris de Pakistan , Tunísia i Egipte respectivament, per a donar solució a problemes d’aïllament acústic en l’edificació, constituint una aportació més  a les alternatives sostenibles ja existents.

Per a això, l’equip de la UPV ha analitzat els coeficients d’absorció acústica i les resistivitats del flux d’aire de cada espart, desenvolupant el primer model conegut fins a la data de predicció d’absorció acústica per a aquest tipus de fibra.

Finalitzat l’estudi, tots dos equips (UPV-UACh) treballen en la millora de la durabilitat del producte i analitzen els efectes d’agregar a les fibres retardant de foc o repel·lent d’insectes.

REFERENT EN ACÚSTICA

En l’actualitat, el Campus de Gandia es troba al capdavant en matèria d’enginyeria acústica, comptant amb una llarga trajectòria i especialització en aquesta àrea, tant en l’àmbit docent com en el científic.

El compromís amb la formació de l’alumnat i el seu potencial científic en aquesta disciplina es veu reflectit en la qualitat dels seus treballs de recerca. Roberto Oltra, coautor de l’estudi, és una mostra del talent emergent del campus. Titulat en Enginyeria de Sistemes de Telecomunicació, en l’especialitat de So i Imatge, també va cursar el Màster en Enginyeria Acústica, en el qual va presentar com a treball final un estudi sobre “Materials absorbents acústics basats en fibres d’espart”, dirigit per Romina del Rei i Jesús Alba.

El projecte desenvolupat entre el campus i la UACh sorgeix de la necessitat de continuar investigant en fibres naturals després dels resultats obtinguts en l’estudi realitzat per Roberto, el qual destaca per la inclusió d’aspectes ètics, ambientals i socials en l’àmbit de l’enginyeria acústica.

Font: À Punt Mèdia

COL·LABORACIÓ AMB XILE

La col·laboració científica entre el Campus Gandia i la Universitat Austral de Xile(UACh) mantinguda durant més d’una dècada ha sigut fonamental per a enfortir el potencial en investigació acústica de tots dos centres.

Aquest vincle ha fet possible concretar un acord de Doble Titulació internacional que permet a vuit estudiants seleccionats obtenir el Màster en Enginyeria Acústica (MIA) del Campus de Gandia i el Magíster en Acústica i Vibracions (MAV)de la UACh, una oportunitat única per a obtenir formació d’alt nivell en acústica.

Més informació:

Arenas, J.P.; del Rey, R.; Alba, J.; Oltra, R. Sound-Absorption Properties of Materials Made of Esparto Grass Fibers. Sustainability 2020, 12, 5533.

Neus Montoro Estellés

Tècnica de gestió i promoció d’R+D+i del Campus de Gandia