IVIO, la UPV i el CEU Cardenal Herrera col·laboren en una investigació sobre la desmineralització de la dentina

La prestigiosa revista científica IEEE Ultrasonics Transactions and Ferroelectrics ha publicat un treball científic realitzat entre l’Institut Valencià d’Investigacions Odontològiques (IVIO), la universitat CEU Cardenal Herrera i la Universitat Politècnica de València sota el títol “Ultrasonic monitoring of dentin demineralization” (“Monitoratge ultrasònic de la desmineralització de la dentina”), en el qual s’ha demostrat la importància de la col·laboració entre diferents institucions per al desenvolupament d’investigacions en el camp dels ultrasons.

UN PROJECTE PER A INVESTIGAR LA RELLEVÀNCIA DE LA DESMINERALITZACIÓ DENTAL

Aquest projecte interuniversitari té com a objectiu estudiar el procés de desmineralització de la dentina, que afecta directament la resistència dental i, conseqüentment, la salut de les persones, ja que genera problemes de masticació, hipersensibilitat i problemes en la polpa de les dents. L’origen d’aquesta patologia pot deure’s a múltiples factors, com poden ser càries o processos quirúrgics.

L’extrema complexitat de la desmineralització requereix la generació de proves per al seu estudi de laboratori en unes condicions òptimes. Per a aquest camp concret de la investigació, els ultrasons són una tecnologia òptima, ja que es caracteritza per ser ràpida, no destructiva i facilitar informació localitzada sobre el teixit. Referent a això, els investigadors del projecte van utilitzar la tècnica ultrasònica de pols-eco per a avaluar el procés complet de desmineralització de la dentina humana en condicions controlades per laboratori.

El treball liderat per Josep Rodríguez-Sendra, Inés Torres Osca, Salvatore Sauro i Francisco Camarena, ha consistit en la desmineralització de fins a 15 dents de dentina humana amb àcid fosfòric, procés monitorat mitjançant un sistema de pols-eco similar a l’utilitzat per a l’obtenció d’ecografies, la qual cosa ha permès conèixer la forma en què l’àcid produeix la lesió en la dentina.

LA NECESSITAT DE LA COL·LABORACIÓ INTERUNIVERSITÀRIA

Els resultats del treball realitzat entre l’IVIO, CEU Cardenal Herrera i la UPV reflecteixen la rellevància que pot arribar a tenir la col·laboració en el camp investigador de l’odontologia. La cerca de sinergies no comporta només l’aprofitament de recursos, sinó que permet intercanviar diferents metodologies, maneres de treballar i àrees d’investigació, cosa que fomenta ampliar el camp d’estudi i aconseguir uns resultats més complets i, per tant, amb més aplicacions en el sector sanitari.

En el cas d’aquest estudi, s’ha aconseguit trobar un mètode per a monitorar els tipus de lesions que es poden induir a una dent sana, que amb el sistema ultrasònic aplicat permet saber el percentatge de desmineralització que té una dent en tot el seu procés de pèrdua de minerals, la qual cosa permet ampliar el rang d’estudis relacionats amb les càries i erosions dentals, una àrea d’investigació altament complexa.

La rellevància del treball ha derivat en el fet que els resultats obtinguts també es presenten en l’XI Congrés Ibèric d’Acústica, 51è Congrés Espanyol d’Acústica TECNIACUSTICA 2020, que tindrà lloc del 21 al 23 d’octubre de 2020 a la ciutat portuguesa de Faro, aquesta vegada en format d’Econgrés a causa de la pandèmia del Coronavirus.

La Càtedra IVIO-UPV del Campus de Gandia compta amb diversos marcs de col·laboració amb altres institucions o empreses per a dur a terme els seus projectes. La fi dels quals sempre és desenvolupar nous projectes que permeten cobrir les necessitats que els pacients demanden i aportar noves tecnologies i tècniques que aprofundisquen en la millora del benestar de la societat.

Més informació i consulta sobre els projectes d’investigació de la Càtedra iViO-UPV escrivint a Francisco Camarena, professor i investigador al Campus de Gandia UPV: fracafe@fis.upv.es.

Pots seguir l’activitat de la Càtedra iViO-UPV en la seua: blog / Twitter / Facebook