Investigadors de FISABIO i el Campus de Gandia UPV desenvolupen un innovador sistema per al diagnòstic de visió estereoscòpica

Personal investigador de FISABIO (Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana) – departament de Salut d’Alcoi i del campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València han desenvolupat un innovador sistema per al diagnòstic de les alteracions de la visió estereoscòpica, especialment útil per a xiquets, ja que un diagnòstic primerenc és crucial per a l’èxit del possible tractament. El sistema s’ha provat en 40 pacients, està patentat i registrat en el Banc de Patents de la Generalitat Valenciana; la fase actual consisteix en l’execució d’un projecte d’innovació Polisabio (UPV-Fisabio) en 2020, per a continuar amb el desenvolupament d’una unitat compacta que puga instal·lar-se en les consultes.

L’estereòpsia és el fenomen que ens permet percebre un objecte en relleu o en tres dimensions i, per tant, ens permet estimar els volums i les distàncies a les quals es troben els objectes. Segons la doctora  Carmela Porcar, oftalmòloga de l’Hospital Verge dels Lliris d’Alcoi i investigadora del projecte, aquesta capacitat comença a desenvolupar-se des del naixement i als set anys queda establida; per tant, el tractament òptim ha de ser abans d’aquesta edat. Per aquest motiu, un objectiu clau del projecte era permetre un diagnòstic primerenc de les alteracions de l’estereòpsia.

En aquest sentit, el programari s’ha desenvolupat amb formes i figures atractives per als xiquets i xiquetes més menuts, a més de ser una aplicació intuïtiva i, per tant, de fàcil maneig, puntualitza Fernando Boronat, investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València i investigador principal de l’equip de la UPV del projecte.

Quan hi ha una pèrdua brusca de visió, o quan existeix un estrabisme o un ull gandul, poden aparèixer alteracions de l’estereòpsia, segons explica el doctor Ezequiel Campos, cap del servei d’Oftalmologia de l’Hospital Verge dels Lliris d’Alcoi i investigador principal de FISABIO del projecte. Al voltant d’un 5% de la població mundial presenta problemes en la fusió de les imatges, derivades generalment de l’ambliopia (coneguda comunament com a ull gandul) o l’ambliopia estràbica (estrabisme). Raó per la qual és important un diagnòstic precoç, per a poder corregir aquestes causes i rehabilitar l’ull amb suficient antelació.

VISIÓ ARTIFICIAL

La plataforma dissenyada ofereix un sistema per a mesurar la percepció de profunditat de visió de pacients, gràcies a tècniques de visió artificial. Està composta per unes ulleres 3D i un monitor, o bé unes ulleres de realitat augmentada, un sistema de visió artificial que funciona amb un processador, càmeres i un dispositiu per al suport del mentó del pacient.

El sistema millora la precisió respecte als test convencionals (Titmus, TNO, Test Randot i Test de Lang) i redueix el nombre de falsos positius i negatius, molt elevats en aquests tests, segons l’equip investigador. Permet estimar la percepció de profunditat en mil·límetres i agudeses inferiors a 400-800 segons d’arc (arc/sec); evita el problema de l’efecte aprenentatge de respostes fixes i, en no estar basat en contorns, evita les pistes monoculars (que pot donar la visió amb un sol ull), per la qual cosa és més fiable.

La plataforma també detecta el grau d’estereòpsia i permet fer un seguiment de l’evolució quantitativa al llarg del període de tractament. La recollida i emmagatzematge de les dades del pacient es realitza de forma automàtica.