De què parlem quan ens referim a la gestió turística sostenible del patrimoni?

Els projectes d’investigació desenvolupats en matèria turística al Campus de Gandia la Universitat Politècnica de València (UPV) se centren fonamentalment en la gestió turística sostenible dels recursos patrimonials com a punt de partida i element fonamental del desenvolupament turístic. En aquesta entrada intentarem aclarir en què consisteix aquest terme i la seua relació amb la investigació realitzada des de la UPV.25 años campus gandia turismo lola teruel web

En primer lloc, convé destacar que un dels objectius de la gestió turística és la consideració sobre l’estat dels recursos, naturals i culturals tangibles i intangibles, susceptibles de ser aprofitats pel gaudi turístic, i sobretot, per a garantir-ne la protecció i conservació.  A aquesta primera fase li segueix una altra de més dinàmica, denominada de “ posada en valor”, que se centra en la selecció i aplicació de diferents  eines que van des de la gestió de visitants a la valoració econòmica dels recursos.  Finalment, la fase final seria la dinamització del patrimoni, en forma d’“experiències”, que constitueix l’estadi aplicat amb el qual culmina la gestió turística on té lloc la interpretació i la creació de productes turístics, posats en el mercat, a la disposició dels visitants.

Així, la primera fase de la gestió turística sostenible se centra en el coneixement sobre l’estat dels recursos naturals i culturals a considerar . Aquesta primera acció és fonamental i serveix per a analitzar i diagnosticar amb quins atributs singulars, únics i identitaris compta el recurs i si presenten, o no, un estat òptim per a arribar a convertir-se en un atractiu o, si escau, en un producte turístic. D’igual manera, en aquesta fase es descarten aquells recursos que mostren indicis de risc de ser afectats per l’activitat turística ja siga per la seua fragilitat o pel seu estat de conservació.

En relació a la investigació duta a terme al Campus de Gandia i la producció científica associada a aquesta primera fase del procés de gestió turística sostenible s’atribueixen treballs d’anàlisi i diagnòstic ambiental, socioeconòmic i institucional del territori referit a les potencialitats per a la conservació i l’ús públic. Destaca el treball editat pel Ministeri de Medi Ambient d’Espanya sota els auspicis de la Convenció de Ramsar sobre Aiguamolls d’Importància Internacional i dirigit per María José Viñals, titulat “Eines per a la gestió turística sostenible en aiguamolls”.

Així mateix, altres projectes integrals de transferència de coneixement i generació de valor social és la creació de l’Aula Natura de la Marjal de Gandia i el Centre d’interpretació Parpalló-Borrell, tots dos realitzats en col·laboració amb l’Ajuntament de Gandia. El disseny de l’Aula Natura, encarregat per la Confederació Hidrogràfica del Xúquer, va consistir en el disseny i construcció d’una instal·lació recreativa, actualment en funcionament i gestionada per l’Ajuntament de Gandia, que serveix com a centre d’interpretació de l’entorn de la marjal.

Altres projectes d’investigació aplicada duts a terme des del Campus de Gandia han sigut realitzats principalment amb l’administració pública per a detectar les necessitats en matèria de planificació turística aplicats a l’entorn pròxim, local, comarcal fins i tot regional. Un dels pilars de la planificació es concreta en la redacció de plans estratègics per a municipis com Gandia, Oliva, o en comarques com la Vall d’Albaida, entre d’altres.

Actualment, investigadores del Campus de Gandia duen a terme un projecte a Tunísia  encarregat per la Fundació MAVA, en col·laboració amb la World Wild Foundation, que inicia aquest procés de gestió turística sostenible amb l’anàlisi i el diagnòstic de la situació turística de  la platja de Sidi Ali Mekki. Aquest recurs destaca per la seua ubicació, ja que està situat a l’entorn d’un aiguamoll RAMSAR en el municipi de Gahr el Melh, i compta amb un elevat nombre de visitants concentrats en determinats períodes durant l’any. Aquest estudi es completa amb l’aplicació d’eines per a la determinació de la freqüentació dels visitants i el coneixement de la percepció dels actors locals, així com la compatibilitat d’usos tradicionals i turístics en aquest territori.

Lola Teruel, professora i investigadora de Turisme al Campus de Gandia de la UPV.

El text és un resum de l’article de la mateixa autora “La investigació en turisme al Campus de Gandia” inclòs en el llibre col·lectiu que commemora el 25è aniversari del Campus de Gandia de la UPV.