Sensors, aplicacions informàtiques i noves tècniques quirúrgiques aplicades a la medicina entre els 20 projectes seleccionats en la convocatòria Polisabio.

La 2a edició del programa Polisabio d’ajudes a la innovació sanitària, iniciativa conjunta de la Fundació per al Foment de la Investigació Sanitària i Biomèdica de la Comunitat Valenciana (FISABIO) i la Universitat Politècnica de València (UPV), ha resolt impulsar 20 projectes multidisciplinaris que combinen el coneixement científic i les tecnologies més noves al servei de la salut.

Al Campus de Gandia de la UPV s’han seleccionat sis projectes, aplicats al tractament de la mastitis, malalties oculars, la regeneració òssia  en implants dentals, trastorns neuropsicològics, paràlisis facials i cegueses causades per infarts oculars.

L’objectiu d’aquest programa és explorar sinergies i formular col·laboracions entre investigadors/es dels diferents campus de la UPV (Gandia, Alcoi i Vera), i dels departaments de salut Xàtiva-Ontinyent, Elda, Sant Joan d’Alacant, Marina Baixa, Gandia, Alcoi, Sagunt, Arnau de Vilanova, Requena i Dr. Peset, així com de Fisabio-Salut Pública i Fisabio-Oftalmologia Mèdica (FOM).

En els projectes seleccionats destaquen dues principals àrees temàtiques d’innovació sanitària: d’una banda, el desenvolupament de nous sistemes de detecció de biomarcadors que permeten un diagnòstic més primerenc de malalties, ja sia emprant dispositius nanotecnològics, ultrasons o sofisticades anàlisis bioquímiques. I d’altra banda, la implementació de sistemes informàtics, incloent aplicacions mòbils i processos d’intel·ligència artificial, per a una millor gestió i/o anàlisi de dades clíniques que permeten millorar les decisions mèdiques.

Els restants projectes plantegen millores en àrees com el transport de mostres biològiques, tècniques quirúrgiques, millors materials mèdics i l’ús clínic de microorganismes probiòtics.

PROJECTES DEL CAMPUS DE GANDIA SELECCIONATS

DIAGMAS: desenvolupament d’un sistema de detecció ràpida d’infecció bacteriana en dones lactants amb mastitis mitjançant anàlisi de biomarcadors en la llet i orina (Alejandro Mira Obrador, Fisabio Salut Pública – Mónica Catalá Icardo , UPV-Gandia).

OCUSENSOR: sensors nanofotònics per al diagnòstic de malalties oculars (María Dolores Pinazo Durán, Unitat oftalmològica Santiago Grisolía de l’Hospital Dr. Peset, – Jaime Garcia Rupérez, UPV-Gandia).

OSEODENT: monitoratge mitjançant ultrasons del procés de regeneració òssia guiada en implants dentals (Vicente Enguix Morant, DS Gandia, Odontologia – Rubén Picó Vila, UPV-Gandia).

GEINEN: aplicació informàtica en el núvol per a la gestió integral d’exploracions neuropsicològiques (Helena Vico Bondia, Hospital Dr. Peset – Felipe Vico Bondia, UPV-Gandia).

PAPARAFACIAL: creació i avaluació d’una aplicació informàtica per al diagnòstic precís, mitjançant tècniques de visió artificial, de les alteracions del moviment de la cara que es produeixen en les paràlisis facials (Rosa Muñoz Gregori, Hospital Francesc de Borja, Rehabilitació – Fernando Boronat Seguí, UPV-Gandia).

USOFT: adaptar la tecnologia d’aplicació d’ultrasons per al tractament de cegueses causades per infarts oculars (Enrique Antonio Alfonso Muñoz, Fisabio-Oftalmologia Mèdica – Rubén Picó Vila, UPV-Gandia).

La següent fase serà treballar perquè aquestes propostes aprovades per Polisabio donen lloc a projectes capaços d’atraure inversió pública i privada de convocatòries nacionals i internacionals, entre altres el programa H2020, així com accions d’innovació.

Conselleria de Sanitat Universal i Salut Pública (Generalitat Valenciana)

Luis Zurano,Unitat de comunicació científica UPV