Un blog de Universitat Politècnica de Valéncia, Campus de Gandia.

Més de 1.000 xiquets i xiquetes es beneficien de la iniciativa ‘Porte una científica al meu col·le’

Més de 1.000 xiquets i xiquetes de l’entorn del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) es beneficien de la iniciativa ‘Porte una científica al meu col·le’, que impulsa la Comissió d’Igualtat del Campus de Gandia UPV, amb motiu del Dia Internacional de les Dones i les Xiquetes en la Ciència. Aquesta efemèride es commemora l’11 de febrer a tot el món, per declaració de les Nacions Unides.

Dins aquesta acció, personal i estudiants del Campus de Gandia impartiran xarrades i tallers en col·legis i instituts, on acostaran la ciència a xiquetes, xiquets i joves de forma divertida. Les matemàtiques serveixen per a dibuixar, programació amb Arduino, fluids no Newtonians, contaminació acústica o biodiversitat marina… són alguns dels temes que es tractaran.

Oliva, Xeresa, Tavernes de la Valldigna, Castelló de Rugat, L’Alqueria de la Comtessa, Ròtova.. són algunes de les poblacions on es realitzaran els tallers, durant el mes de febrer i a partir del dilluns dia 11.

A més, a més, dissabte 16 de febrer a les 12.00h, a la Casa de Cultura de Gandia, la comissió d’igualtat del Campus de Gandia organitza una activitat gratuïta per a famílies: un conte teatralitzat, seguit d’experiments, titulat ‘Les dones que ens van portar a la lluna’. L’acció està finançada pel Programa d’Accions Culturals de la UPV i compta amb el suport de l’Ajuntament de Gandia. L’objectiu és mostrar que les professions científiques, les matemàtiques, la tecnologia i l’enginyeria són tant per a xiques com per a xics.

‘A partir de la història de Mónica Grady una científica espacial, es conten les gestes d’altres super heroïnes, persones que van ser, són i seran capaces de grans assoliments en circumstàncies molt hostils. Totes elles utilitzaren les matemàtiques com a super poder i es van enfrontar a grans problemes sense resoldre amb valentia i astúcia’, afirmen des de la companyia teatral ‘Los gatos con Batas’, que produeix l’espectacle.

SENSE BARRERES

Amb aquestes accions, el Campus s’adhereix a la iniciativa estatal 11F, on participen dones i homes que es dediquen a la investigació, la docència i la comunicació científica en diferents institucions. ‘El motiu és que, en l’actualitat, les dones i xiquetes troben barreres de molts tipus, a vegades molt subtils, que dificulten la seua presència en la ciència’  expliquen a la web de la iniciativa, 11defebrero.org.  Aquesta desigualtat és palesa en l’elecció dels estudis per part de les xiquetes i es va aguditzant en avançar en les carreres científiques i tecnològiques.

DESPERTAT INTERÈS PER LA CIÈNCIA

Les accions impulsades des del Campus de Gandia tenen l’objectiu de crear referents i que les xiquetes i xiquets vegen que les professions científiques, les matemàtiques, la tecnologia i l’enginyeria són per a xiques i per a xics; a més, es vol llevar la por a la ciència i la tecnologia, ja que considerem que és la ciència i la tecnologia tenen la clau per a molts dels problemes presents i futurs de la humanitat.

‘Considerem que fomentar l’interès per les ciències i la tecnologia és necessari per diferents motius: perquè la ciència i la tecnologia té repercussions ètiques, socials i econòmiques, que cal conèixer per a participar activament en les decisions com a persona i com a societat; perquè pràcticament tots els treballs del futur tindran implicacions tecnològiques i  perquè comptar amb dones en els equips científics i tecnològics dóna lloc a solucions més completes i que satisfan a tota la societat’, afirmen des de la Comissió d’Igualtat del Campus.

AGENDA I DESCRIPCIÓ D’ACTIVITATS

11 de febrer

“Què voldries ser de major si fore un xic? I una xica? Parlem de fluids no newtonians: la ciència de l’slim” – Isabel Pérez Arjona (investigadora del Campus)  – 120 xiquets/es – CRA Alfauir-Ròtova

“Per què cal un Dia Internacional per a les xiquetes a la ciència?” – Josepa Costa (tècnica superior del Campus); “Coneguem els cetacis”– Blanca Feliu Tena (investigadora, titulada en Ciències Ambientals i Màster Marí i investigadora del Campus)  – 80 xiquets/es de 4t de l’ESO – IES Ausiàs March de Gandia

12 de febrer

“Les matemàtiques ens serveixen per a dibuixar”- Anna Vidal (investigadora del Campus) i Bárbara Gil Altur (estudiant d’Enginyeria Telecomunicacions, So i Imatge del Campus) – 60 xiquets /es 6é curs del CEIP Alfàndec (Tavernes de la Valldigna)

13 de febrer

“Què s’investiga al Campus de Gandia? Les’lletres’ també són ciència!” – Eva Mestre (investigadora del Campus); “Coneguem els cetacis”– Blanca Feliu Tena (investigadora, titulada en Ciències Ambientals i Màster Marí del Campus) – 50 xiquets/es de 1r de l’ESO  de l’IES Gabril Ciscar d’Oliva. A continuació, repetim activitat per 50 xiquets i xiquetes de 6é de primària del Col·legi Hort de Palau d’Oliva.

14 de febrer

 “Què s’investiga al Campus de Gandia? Les lletres’ també són ciència!” – Eva Mestre (investigadora del Campus); “Coneguem els cetacis”– Blanca Feliu Tena (investigadora,titulada en Ciències Ambientals i Màster Marí del Campus)- 75 xiquets/es de 5é de Primària del Col·legi Hort de Palau d’Oliva. A continuació, repetim activitat per a 50 xiquets/es de 1er d’ESO de l’IES Gabriel Ciscar d’Oliva.

“Programem en Arduino Blocks les cyber-flors per al Cyber-Jardí de la Safor” – Mª José Canet (investigadora del Campus) – 60 xiquets i xiquetes del CEIP San Antoni de Pàdua (Xeresa)

“Conta’m un conte – Club de narració oral de Xirivella, presenta el contacontes amb taller Enamora’t de l’Univers”– Pilar Sánchez (tècnica superior del Campus) – Biblioteca pública de Xirivella  – 30 xiquets i xiquetes des de 4 anys.

“Què voldries ser de major?” Josepa Costa (tècnica superior del Campus); “Experiments que demostren principis de física bàsica”.- Alicia Maqueda; Maria Balagué; Eva Maria Román; Andrea Fernández (estudiants del Campus en Enginyeria de Telecomunicacions i del Doble Grau Telecomunicacions – Comunicació Audiovisual) – 100 xiquetes i xiquets 3er i 4rt de primària del Col·legi Joan Martorell de Gandia.

15 de febrer

“Per què cal un Dia Internacional per a les xiquetes a la ciència?” i “Les telecomunicacions són divertides” – Consuelo Part (investigadora del Campus) – 60 xics i xiques de 1er i 2on d’ESO del Col·legi Abad Sola de Gandia.

18 de febrer

“Per què cal un Dia Internacional per a les xiquetes a la ciència?” i “Les telecomunicacions són divertides” Consuelo Part (investigadora del Campus) –  60 xics i xiques de 3er i 4rt d’ESO del Col·legi Abad Sola de Gandia

“Què voldries ser de major si fores un xic? I una xica? I ara… ¿!Fem soroll?!” – Romina del Rey (investigadora del Campus) – 40 xiquets i xiquetes de 5é i 6é del Col.legi Public Sant Pere Apòstol de l’Alqueria de la Comtessa. 

19 de febrer

“Per què cal un Dia Internacional per a les xiquetes a la ciència?” – Sandra Barrancos (tècnica superior del Campus) – Gandia i ‘Coneguem els cetacis’- Blanca Feliu Tena (investigadora, titulada en Ciències Ambientals i Màster Marí i investigadora del Campus)  – 75 xiquetes i xiquets de 6é del CEIP Roís de Corella  de Gandia.

21 de febrer

“Per què cal un Dia Internacional per a les xiquetes a la ciència?” – Isabel Pérez – Arjona (investigadora del Campus); “Experimentem amb la llum, les forces, l’electricitat”– Alicia Maqueda; Maria Balagué; Eva Maria Román; Andrea Fernández (estudiants del Campus en Enginyeria de Telecomunicacions i del Doble Grau Telecomunicacions – Comunicació Audiovisual), Col·legi Castelló de Rugat.

23 de maig

“So i soroll” – Romina del Rey (investigadora del Campus); 100 xiquets i xiquetes de 1er d’ESO de l’IES Gabril Ciscar d’Oliva.

 < Entrada anterior 
 Entrada següent > 
Facebook
Twitter
YouTube
LinkedIn
Instagram
RSS
Flickr
SlideShare

Dones i ciència

Setmana de la Ciència

ciencialab

cienciapropera1

BANNER CIENCIA CERCANA_VLC

Diari d’un científic a Nova York

Producció científica