Una de les apostes més fermes del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València és potenciar la igualtat en l’activitat d’R+D+i i el foment de vocacions cientificotècniques entre xiquetes i joves.

Cal recordar que només un 20% de les recerques d’excel·lència a la Comunitat Valenciana estan liderades per dones. L’escletxa laboral en la conciliació i en l’R+D+i científica persisteix. D’ací la necessitat de posar en valor la recerca feta per dones, així com el seu paper en un món científic on predomina la imatge masculina.

PERSPECTIVA DE GÈNERE I FOMENT DE LA IGUALTAT

Les administracions, conscients d’aquest problema, en moltes de les seues ajudes públiques s’estè requerint i avaluant la perspectiva de gènere en els projectes de recerca. Per a tenir èxit en algunes convocatòries, que cada vegada són més, s’han de dissenyar projectes que tinguen en compte la dimensió de sexe-gènere i la perspectiva de gènere, ja que es considera un factor d’excel·lència.

Una novetat de l’Horitzó 2020 va ser incloure la formació en matèria de gènere com a part dels costos subvencionables del projecte, amb l’objectiu d’ajudar el personal investigador a desenvolupar i compartir coneixements sobre la temàtica de gènere en relació amb el projecte finançat.

Per altra banda, des del Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats s’han compromès a engegar iniciatives per a fomentar la igualtat en els laboratoris, les universitats i els centres científics com una de les seues prioritats, conscient d’aquesta problemàtica.

A més, la Conselleria d’Educació, Recerca, Cultura i Esport de la Generalitat Valenciana ha publicat aquests dies una llista de comprovació per a determinar la incorporació de la  perspectiva de gènere en les sol·licituds d’accions de recerca, en la qual s’analitza el projecte de recerca, l’equip, i la difusió i transferència de resultats.

‘DONES I CIÈNCIA’ EN EL CAMPUS DE GANDIA

Per tot açò, i amb la finalitat de donar major visibilitat al treball d’investigadores que puguen servir d’exemple per a futures generacions, hem incorporat una nova secció en el blog que inclou les entrades dels projectes i accions en els quals participen. En aquest canal compartirem notícies d’interès tecnològic i científic, congressos, esdeveniments i activitats de divulgació científica entre d’altres. Volem ser un espai per a connectar amb qui li apassiona el món de la ciència i que vulgueu mantenir-vos al dia sobre l’aportació de les dones al món de la recerca i desenvolupament tecnològic.

A més, en el Campus s’ha engegat recentment un nou Comitè d’Igualtat i en 2018 disposem de finançament de la Generalitat Valenciana per a realitzar accions en aquesta matèria, que segur continuarem treballant en els pròxims anys.