El Campus de Gandia participa en la construcció del major telescopi de neutrins del món

El passat 3 de desembre es va fer un pas crucial en la construcció del que serà el major telescopi de neutrins del món, KM3NeT, amb la instal·lació de la primera línia de detecció enfront de les costes de Cape Passero, prop de Sicília (Itàlia). La Universitat Politècnica de València ha contribuït a l’èxit d’aquest primer pas, gràcies al treball realitzat des del grup de recerca en Acústica per a la detecció d’Astropartícules. Aquest grup pertany a l’Institut de Recerca per a la Gestió Integrada de les zones Costaneres (IGIC) del Campus de Gandia i està liderat pel professor Miguel Ardid Ramírez.

Telescopio

Propriety KM3NeT Collaboration

Tal com explica el professor Ardid, els neutrins són les partícules elementals més elusives, podent, per tant, arribar dels confins de l’Univers i travessar la Terra inalterades. La seua detecció no és senzilla i requereix d’un volum instrumental enorme: el telescopi KM3NeT ocuparà més d’1 quilòmetre cúbic marí amb centenars de línies de detecció com la instal·lada per a detectar el feble senyal lumínic generat pel neutrí en la foscor abissal.

La detecció de neutrins permetrà, d’una banda, complementar els telescopis convencionals i estudiar els fenòmens més extrems de l’Univers a través d’aquests “missatgers”, i d’altra banda, estudiar les propietats fonamentals d’aquestes partícules, crucials per a entendre les teories físiques més modernes.

“Per la seua peculiar ubicació, KM3NeT també servirà per a allotjar experiments de Ciències de la Mar i de la Terra. La instal·lació d’aquesta primera línia constitueix un pas crucial per a KM3NeT, no solament per suposar l’inici de la construcció sinó també perquè demostra la viabilitat de la tecnologia KM3NeT desenvolupada després d’una dècada de recerca”, apunta Miquel Ardid.

TREBALL DES DE GANDIA

El grup de recerca de l’IGIC de la UPV ha tingut un paper important en aquest primer pas en la construcció del telescopi. Des de les seues instal·lacions, els investigadors han treballat en el disseny del sistema de posicionament acústic de KM3NeT, necessari per a poder monitoritzar la posició dels mòduls òptics en les profunditats de la mar i així poder reconstruir les trajectòries dels neutrins amb una precisió angular millor d’un grau.

Telescopio 2_web

Propriety KM3NeT Collaboration

Concretament, els emissors acústics de KM3NeT han sigut desenvolupats per aquest grup, en col·laboració amb l’empresa valenciana MSM SLL. La doctoranda del Campus de Gandia, María Saldaña Coscollar, va participar des de Sicília en el desplegament i control d’aquesta primera línia i en l’anàlisi de les primeres dades del sistema acústic.

SOBRE KM3NET

KM3NeT és una col·laboració internacional formada per més de 200 científics de 40 institucions i 10 països. A més de la Universitat Politècnica de València, Espanya participa en el projecte a través de l’Institut de Física Corpuscular i la Universitat Politècnica de Catalunya.

La idea de construir els mòduls òptics amb molts fotomultiplicadors xicotets, denominats “multi-PMT”, en lloc d’usar mòduls amb un únic fotomultiplicador és una de les principals innovacions respecte a experiments anteriors com ANTARES (també situat en el Mediterrani) o IceCube (situat al Pol Sud). Els mòduls multi-PMT de KM3NeT ofereixen unes millors prestacions i tenen una major relació cost-eficiència.

KM3NeT augmentarà el potencial científic del seu predecessor, ANTARES, en la qual la UPV de Gandia també participa i entre els resultats de la qual destaca el desenvolupament del mapa del cel de l’Hemisferi Sud a partir de neutrins, l’establiment de límits per a detectar matèria fosca o l’estudi de successos astrofísics catastròfics.

Font: Luis Zurano, unitat de comunicació científica de la Universitat Politècnica de València

Pots seguir-lo en Twitter @nadrazy

Blog Comunicació científica UPV