Telegrafies, cinc anys apropant-te a la ciència

Telegrafies, el programa de televisió fet per estudiants de Comunicació Audiovisual del Campus de Gandia ha encetat dilluns 16 de febrer de 2015 la seua 9a temporada, mantenint el seu compromís de donar a conéixer  fets rellevants del campus, especialment els que tenen a veure amb la seua realitat cultural i científica. Un any més Telegrafies s’emet per dues televisions convencionals: UPV- RTV i Tele7Safor, i es redistribueix per internet: blog de Telegrafies i xarxes socials de Telegrafies, Campus de Gandia i UPV.

Els continguts científics es van incorporar al programa des de la seua concepció, però en van esdevindre eix vertebrador  el 2009, sota la coordinació de l’Àrea de Comunicació del Campus, quan es va arribar a un acord  amb l’Obra Social de la Caixa Mediterrani  (CAM) gràcies  a la qual es començà a produir ‘La CAM t’apropa a la Ciència’. Aquesta secció, amb caràcter propi, tenia dues finalitats: donar a conéixer a la societat la ciència desenvolupada des del Campus de Gandia i permetre que els estudiants adquiriren competències en la divulgació científica audiovisual.

El curs següent, es va promoure la presentació d’un projecte de divulgació científica a la Fundación Española para la Ciencia y la Tecnología (FECYT), que tenia com a eix central aquest programa. El projecte Telegrafies 2.0, finançat per la FECYT, integrava diverses accions desenvolupades des del Campus: per una part, la realització de xarrades de contingut científic a centres educatius preuniversitaris de la Comunitat Valenciana, impartides per personal investigador i organitzades des de la Subdirecció de Promoció; per una altra, la gravació de les xarrades per part d’un equip de Telegrafies per elaborar una posterior notícia, amb entrevistes als estudiants assistents per tal que ells també se sentiren protagonistes de l’activitat i, a més, volgueren ‘consumir’ la noticia resultant. Per últim, aquesta secció, anomenada La Universitat al teu centre, es divulgava a través de xarxes socials.

Telegrafies UPV GANDIA CIENCIA
Una vegada assolit aquest objectiu, vam voler fer un pas més i apropar els continguts científics a persones amb especial dificultat per accedir-ne. Es va dissenyar un nou projecte finançat per la FECYT ‘Telegrafies: trencant barreres’. En aquest cas els grups beneficiaris de les xarrades eren, a més dels centres d’educació preuniversitària, col·lectius de persones amb discapacitat, persones recloses en la presó, habitants de zones rurals… També es van organitzar activitats on persones amb discapacitat van explicar els problemes i prejudicis als quals fan front i com, malgrat ells, aconsegueixen l’èxit en les empreses que es proposen. També sorgiren nous continguts relacionats amb la innovació i l’emprenedoria com les ‘Píndoles d’innovació’.

Internet reclamava continguts més breus i el curs següent, el 2012 – 2013, el programa es va reconvertir en un informatiu curt. La col·laboració estreta amb el Centre de Transferència de Tecnologia del Campus, en contacte directe i permanent amb personal investigador, garantia una selecció i enfocament de notícies el més acurat possible. Telegrafies també col·labora de forma molt fluïda amb la Unitat de Comunicació Científica de la UPV i l’Àrea de Comunicació de la UPV, de forma que les notícies científiques del Campus obtinguen el màxim ressò.

La novetat per aquest any és la integració de Telegrafies en el blog de ciència del Campus, impulsat des del CTT i l’Àrea de Comunicació del Campus. Cada final de mes es dedicarà una entrada en aquest blog amb les notícies científiques que han tingut cabuda en el Telegrafies d’aquest mes, acció que començarà la pròxima setmana amb les peces audiovisuals del mes de febrer.

Encetem aquesta edició amb els nervis que ens acompanyen tots els inicis de temporada, aquesta vegada sota la coordinació de Ester Dus, Rubén Soriano i Héctor Ibáñez. Amb estudiants nous, amb moltes ganes però en procés d’aprenentatge, en els quals esperem plantar la llavor de futurs divulgadors i divulgadores de ciència. I tot això gràcies  a la tasca que ja han fet altres, com Fernando Canet, Mª Carmen Redondo, Nacho Ruipérez, Pablo Martínez, Adrián Penalva,  Enric Domínguez, Alberto Sancho, Carolina Montava, Alba Ruíz- Castizo i Carmen Hagiu, Víctor Suau… i els més de 500 estudiants que han col·laborat en Telegrafies des del principi. Esperem que ens acompanyeu en el viatge!

Sandra Barrancos Gregori

Tècnica de Comunicació i màrqueting del Campus de Gandia