portada Water4cast

Intel·ligència artificial per a gestionar millor l’aigua en conques hidrogràfiques

Personal investigador del projecte “Integrated Forecasting System for Water and the Environment (WATER4CAST)” ha desenvolupat una plataforma que integra les prediccions meteorològiques, ecohidrológicas, agronòmiques, mediambientals i de gestió de recursos hídrics.

Aquesta plataforma constitueix un sistema d’ajuda a la decisió que prediu diferents variables i indicadors meteorològics per a la Demarcació Hidrogràfica del Xúquer, i variables ecohidrològiques, agronòmiques, mediambientals rellevants per a la gestió de l’aigua específicament de la conca del Xúquer.

Francisco Martínez Capel, professor i investigador del Campus de Gandia (Universitat Politècnica de València), lidera l’àrea de treball que desenvolupa models que asseguren la supervivència de les espècies lligades al riu i permeten un aprofitament sostenible del recurs aigua. La plataforma web millora la predicció de variables meteorològiques, servint com a base per a tota la cadena de models del cicle hidrològic. A més, la plataforma integra la predicció de sequeres i els índexs d’incendi.

Martínez Capel, Francisco

L’avaluació de l’hàbitat d’espècies aquàtiques és fonamental per a determinar els cabals mínims ecològics contemplats en els plans hidrològics. És per això que la component ecològica és essencial en el projecte WATER4CAST, ja que la gestió de l’aigua implica la regulació dels cabals i, per tant, canvis en el medi fluvial i els hàbitats de diverses espècies.

Sota aquesta premissa es desenvolupa l’àrea de treball de “Predicció d’Hàbitat Piscícola” del projecte “Integrated Forecasting System for Water and the Environment (WATER4CAST)”, que cerca millorar la gestió del sistema Xúquer per a respondre adequadament als nous estàndards derivats de l’impacte del canvi climàtic.

Rio

És molt important conèixer i caracteritzar l’hàbitat, ja que aquest canvia amb el cabal del riu i amb la qualitat de l’aigua. El canvi climàtic afecta diferents factors que condicionen la possible supervivència d’aquestes espècies, algunes de les quals són considerades vulnerables o fins i tot en perill d’extinció, com són la madrilla del Xúquer i l’anguila europea”, expressa Francisco Martínez.

Aquests models milloraran l’estimació dels cabals mínims ecològics que inclouen els plans hidrològics per a assegurar la supervivència de les espècies i al mateix temps permeten l’ús sostenible de l’aigua per a l’agricultura, la demanda urbana o altres usos”, assenyala l’investigador.

Predicció i intel·ligència artificial

En el seu estudi, l’equip del projecte obté les prediccions meteorològiques de diferents centres de predicció d’Europa i els Estats Units.

Aquesta plataforma ajuda, en primer lloc, a conèixer quines seran les condicions meteorològiques a curt termini , subestacionals i estacionals i, a partir d’elles, a prendre decisions en la gestió i ús de l’aigua de manera informada i eficient, en la conca del Xúquer.

El projecte d’investigació està finançat pel programa “Prometeo 2021 per a grups d’investigació d’excel·lència” de la Conselleria d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital GVA.

Finalment, podem felicitar-nos perquè la continuació d’aquest projecte PROMETEO ha sigut concedida i començarà pròximament, WATER4CAST 2.0. Els avanços essencials que s’esperen són l’ampliació de la plataforma per a altres conques hidrogràfiques de la Demarcació del Xúquer, l’ampliació del ventall d’escenaris de canvi climàtic, així com nous serveis de predicció i nous índexs.

Més informació

Avila-Velasquez, D. I., Macian-Sorribes, H., and Poliment-Velazquez, M.: Post-processing seasonal meteorological forecasts with artificial intelligence, EGU General Assembly 2024, Vienna, Àustria, 14–19 Apr 2024, EGU24-11868, https://doi.org/10.5194/egusphere-egu24-11868 , 2024.

Macian-Sorribes, H., Avila-Velasquez, D., and Poliment-Velazquez, M.: Multi-model seasonal forecasting service for meteorological droughts, EGU General Assembly 2024, Vienna, Àustria, 14–19 Apr 2024, EGU24-19051, https://doi.org/10.5194/egusphere-egu24-19051 , 2024.

Poliment-Velazquez, M., Avila-Velasquez, D., Macian-Sorribes, H., Carricondo-Anton, J. M., Echeverria, C. A., Frances, F., Garcia-Prats, A., Martinez-Capel, F., Garcia-Molla, M., Jimenez-Bell, M. A., Martinez-Alzamora, F., Lagos-Castro, I. G., and Manzano-Juarez, J.: WATER4CAST- integrated Forecasting System for Water and the Environment, EGU General Assembly 2024, Vienna, Àustria, 14–19 Apr 2024, EGU24-19945, https://doi.org/10.5194/egusphere-egu24-19945 , 2024.