Nou sistema de sensors per a olis essencials

Personal investigador del Campus de Gandia (UPV) ha desenvolupat un nou sistema de sensors que permet obtenir l’empremta digital d’olis essencials, identificant el seu origen i, fins i tot, conèixer si han sigut adulterats. Fins al moment l’han aplicat en els olis d’un cultiu forestal, en concret l’estepa ladanífera, encara que podria aplicar-se a altres productes. El seu treball ha sigut publicat en les revistes Sustanability i Sensors.

El grup d’investigació liderat per Jaime Lloret i format per Sandra Sendra, José Miguel Jiménez, Lorena Parra, Sandra Viciano, Ali Ahmad i Francisco Javier Díaz, pretén identificar mitjançant l’ús de tecnologia de sensors l’estat de maduresa d’un cultiu forestal.

L’estepa ladanífera produeix una sèrie de biomaterials d’alt valor, la quantitat i la qualitat dels quals es veuen afectats per les condicions ambientals. “El nostre objectiu era utilitzar sensors de baix cost per a detectar l’estat de maduresa de les plantes mitjançant els gasos i compostos orgànics volàtils que emeten en el medi natural”, explica Jaime Lloret.

A partir de set sensors de gas, cadascun dissenyat per a mesurar diferents tipus de gasos, i combinant les seues mesures amb intel·ligència artificial, el sistema desenvolupat per aquest equip és capaç d’identificar diferents compostos orgànics volàtils. “Després de generar una base de dades amb aquests sensors, aplicant intel·ligència artificial, entrenem el sistema perquè siga capaç de classificar o diferenciar olors”, afig Sandra Sendra.

La primera aplicació d’aquest sistema va ser per a diferenciar olis d’estepa ladanífera de l’oli de pi i de l’oli d’estepa ladanífera adulterat amb oli de pi. I en el seu últim treball, l’equip ha sigut capaç de diferenciar olis essencials d’estepa ladanífera amb diferent qualitat.

Baix cost i facilitat d’ús

Els principals avantatges d’aquest sistema són el seu baix cost i la seua facilitat d’ús. Actualment, per a diferenciar entre tipus d’olis i, especialment per a quantificar els compostos químics presents en ells, s’empren anàlisis químiques complexes que requereixen personal especialitzat i equip amb un alt nivell de manteniment. “Aquestes anàlisis solen dur-les a terme empreses i laboratoris especialitzats, la qual cosa suposa un elevat cost per a les empreses que treballen amb els olis i volen conèixer-ne les característiques”, destaca Jaime Lloret.

Pròxims passos

L’equip d’investigació treballa actualment en la detecció i quantificació de molècules concretes com puga ser l’alfa-piné, que és el principal compost del grup d’hidrocarburs terpènics.

“Per a la qual cosa combinarem l’ús dels sensors amb múltiples mostres, la concentració dels compostos químics de les quals siguen conegudes per a crear una base de dades. Aquestes dades seran processades amb tècniques d’intel·ligència artificial més potents que les que han sigut emprades fins ara”, afig Lorena Parra.

Per al desenvolupament i validació d’aquest sistema, l’equip de la UPV ha comptat amb la col·laboració de l’Institut Madrileny de Recerca i desenvolupament Rural, Agrari i Alimentari (IMIDRA) i el Centre de Desenvolupament d’Energies Renovables – Centre d’Investigacions Energètiques, Mediambientals i Tecnològiques (CEDIR-CIEMAT).

Referències

Viciano-Tudela, S., Sendra, S., Parra, L., Jiménez, J. M., & Lloret, J. (2023). “Proposal of a Gas Sensor-Based Device for Detecting Adulteration in Essential Oil of Cistus ladanifer”. Sustainability15(4), 3357.

Viciano-Tudela, S., Parra, L., Navarro-García, P., Sendra, S., & Lloret, J. (2023). “Proposal of a New System for Essential Oil Classification Based on Low-Cost Gas Sensor and Machine Learning Techniques”. Sensors23(13), 5812.