Nou sistema de mesurament de tonyines per a evitar la sobrepesca

Personal investigador del Campus  de Gandia (UPV) i de l’Institut d’Automàtica i Informàtica Industrial ai2 (UPV) ha avaluat a Austràlia un nou sistema de mesurament automàtic de la grandària de les tonyines mentre naden lliurement, que permet l’estimació de la biomassa. L’equip va ser contractat directament pel Ministeri d’Agricultura i Pesca d’aquest país per a realitzar proves reals amb les companyies pesqueres australianes. La finalitat, utilitzar sistemes automàtics de comptatge d’espècimens i biomassa per al control pesquer i prevenir la sobrepesca d’una manera fiable. El professor responsable del contracte és Víctor Espinosa, professor i investigador expert en acústica submarina del Campus de Gandia.

Com a part del procés, es realitzen transferències d’espècimens entre dues gàbies: una de transport i una altra de greixatge o engreixament, on romanen i són alimentats fins a la seua comercialització. Les gàbies de transport poden contenir fins a uns 25.000 exemplars, que es transfereixen i distribueixen en diverses gàbies d’engreixament. En aquest procés de transferència, actualment es realitza un comptatge d’espècimens totalment manual, que duu a terme un operari visualitzant un enregistrament de vídeo.

Intel·ligència Artificial per a estimar les talles

El nou sistema implementat pel grup d’investigació de l’ai2 i el grup d’acústica submarina del Campus de Gandia (UPV) processa les imatges obtingudes a través de cambres estereoscòpiques col·locades entre totes dues gàbies, identificant individus, obtenint les seues dimensions i, finalment, estimant la seua biomassa. “El procés d’estimació de grandària que realitzen ara els equips australians es basa a obtenir manualment un mostreig de la dimensió de tan sols 100 espècimens sobre els 15.000 que poden ser transferits des de la gàbia, mentre que el sistema desenvolupat pels nostres instituts obté mostrejos d’entre el 25 i 50% del total d’espècimens”.

Transferència de tecnologia

El projecte realitzat per al govern australià és un dels principals resultats de transferència de la tecnologia que s’està desenvolupant en el marc del projecte “Tècniques avançades de VxC basades en Deep Learning i CNN per a la caracterització biomètrica de la tonyina roja”, finançat per la Generalitat Valenciana i ACTTHUN, coliderat per Gabriela Andreu i la investigadora del Campus de Gandia, Isabel Pérez. A més, han participat en el projecte els investigadors Pau Muñoz i Joaquín Martínez.

El gran repte de les proves que s’han realitzat en Port Lincoln és que han hagut d’adaptar  tot el sistema al procés de pesca australià, recalibrant les nostres càmeres, reduint el seu pes i incrementat la longitud dels cables que utilitzem“. Les companyies de pesca han canviat realment d’actitud en veure la fiabilitat del procés automàtic.