Safor Salut impulsa projectes innovadors de formació dual en salut a La Safor-Marina

El programa de cooperació “Safor Salut”, iniciativa conjunta entre el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV), FISABIODepartament de Salut de Gandia, FISABIO-HACLE La Pedrera  i la Federació d’Associacions d’Empresaris de la Safor (FAES), ha organitzat una reunió tècnica al Campus de Gandia sobre formació dual en salut.

La família professional de sanitat és una de les que té millors resultats d’inserció laboral tant en Grau Mitjà com en Grau Superior segons l’informe de CaixaBank Dualiza i Fundació BCN FP, i tant a la Marina com a la Safor existeix una oferta formativa d’aquesta família, principalment als centres IES TIRANT LO BLANC (Gandia) i IES LA MAR (Xàbia), així com pel que fa al T. Atenció a Persones en Situació de Dependència, que s’imparteix en IES VETLES E VENTS (Gandia – Grau i platja), IES GREGORI MAIANS (Oliva), IES JOSEP IBORRA (Benissa), IES DE PEDREGUER (Pedreguer), sent destacable la impartició en l’IES DE PEDREGUER del T.S. Pròtesis Dentals

No obstant això, segons el citat informe, quasi 9 de cada 10 empreses del sector sanitari i 8 de cada 10 del sociosanitari tenen dificultats per a contractar determinats perfils, assegura l’informe, sent el d’infermeria el més difícil de cobrir per al 80% de les organitzacions.

D’altra banda, la meitat de les empreses del sector sociosanitari consultades per l’informe assenyalen que tenen dificultats per a trobar auxiliars d’atenció a la dependència. Així mateix, 2 de cada 10 organitzacions consideren difícil cobrir vacants per a tècnics en cures auxiliars d’infermeria. Els principals motius pels quals les empreses tenen dificultats per a cobrir uns certs llocs de treball és que no troben suficient personal amb la qualificació requerida o perquè les condicions laborals resulten poc atractives per als aspirants.

En aquest context, des de Safor Salut estem analitzant la dimensió del problema i volem dissenyar accions que posen en marxa un projecte innovador de formació dual en sanitat-salut a la comarca de la Safor/Marina, seguint els reeixits passos d’altres accions similars.

En la reunió tècnica es va abordar la possibilitat d’establir un projecte transversal en el qual s’implique el sector sanitari, universitari, empresarial i social (ajuntaments i associacions), amb la implicació de l’administració pública amb competències de sanitat i educació, basat en el model de la Formació Professional Dual. El projecte haurà de comptar amb una adequada configuració del cicle formatiu, indicant els mòduls professionals que es preveuen desenvolupar en alternança entre el centre educatiu i l’empresa/centre sanitari, o totalment en aquesta última.

A més, FAES va plantejar una idea de projecte que pot consultar-se a la web Safor Salut: Projecte innovador de formació dual en sanitat-salut a la Safor.

Des de Safor Salut hi ha una convicció que una major interacció entre personal tècnic i investigador, personal sanitari i el sector productiu pot redundar en un benefici per a la competitivitat de l’ecosistema d’innovació de la Comunitat Valenciana, així com per al desenvolupament de projectes d’investigació i innovació conjunts, en aquest cas en l’àmbit de la formació dual.

En aquesta sessió de treball han participat activament representants de Fisabio, Campus de Gandia (UPV), FAES, Hospital de Gandia i La Pedrera, Fresdental, prospecció d’FP de Conselleria, Ajuntament de Gandia, Grup El Castell, AERTE, Centre històric comercial Gandia, associació Parkinson Gandia Safor, Vitalia, Instituts (IES Tirant lo Blanc-Gandia, IES Veles e vents-Gandia, IES La Mar-Xàbia) i AriHub.

Safor Salut ha obtingut finançament del Programa d’Accions Complementàries d’impuls i enfortiment de la innovació de l’Agència  Valenciana de la Innovació (AVI), destinada a promoure desenvolupament de projectes d’innovació sanitaris. El programa compta amb el suport financer d’IVACE+i  i la Unió Europea a través del FEDER.

Equip Safor Salut

Campus de Gandia (UPV): Pilar Sánchez | psanche@upv.es