Digipesca crea una base de dades sobre llotges de peix del Mediterrani espanyol

Un equip de la Universitat Politècnica de València (UPV) liderat per Paloma Herrera al Campus de Gandia, amb la col·laboració d’investigadores d’altres cinc universitats espanyoles que treballen en el Projecte Digipesca, ha creat un nou i potent recurs en forma de base de dades que ajudarà la comunitat científica a estudiar i comprendre l’extracció i comercialització dels productes de la mar.

El projecte és finançat pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació a través dels fons NextGeneration UE dins del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.

Concretament han generat un conjunt de 12 bases de dades que presenten, cadascuna d’elles, unes 400.000 variables relacionades amb les vendes realitzades en les llotges del Mediterrani espanyol i també de l’Atlàntic que banya Andalusia des de 2010 fins a 2021. En total, han aconseguit recopilar, a partir de diferents bases de dades regionals, prop de 5 milions de dades sobre les espècies comercialitzades en els diferents ports pesquers: quantitat, preu mitjà i facturació de cadascuna de les espècies per llotja i mes durant dotze anys.

L’objectiu és que aquest recopilatori servisca de suport a treballs futurs d’investigació  que permeten, sabent com fluctuen les quantitats i els preus del peix desembarcat, dissenyar o seleccionar les millors estratègies de compra i venda que milloren la sostenibilitat de l’activitat pesquera. Es tracta d’una gran base de dades que serà útil des del punt de vista social i econòmic, però també biològic, aportant en aquest sentit informació sobre la disponibilitat i el ritme d’extracció de les espècies comercials.

Les bases de dades, que estàn pujades al Repositori Institucional de la Universitat Politècnica de València, RiuNet, i es troben disponibles en la pàgina web de Digipesca, són de lliure ús i accés.

En la mateixa línia de treball, el projecte DIGIPESCA està treballant en el desenvolupament d’aplicacions d’Intel·ligència Artificial a fi de millorar els processos de comercialització de la pesca en les llotges.

Entrevista a Lluís Miret, investigador del Campus de Gandia en Radio Gandia Ser

Congrés sobre Avanç Europeu en Creixement Blau

Durant la primera edició del Congrés sobre Avanç Europeu en Creixement Blau, celebrat el mes de juny passat, el personal investigador del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) que treballa en el projecte “Digitalització i valorització de la pesca al Mediterrani espanyol (DIGIPESCA)” va analitzar les actuals estratègies de comercialització del sector pesquer.

L’objecte d’aquesta trobada, que va tenir lloc a Múrcia en el marc dels projectes ThinkInAzul, Co-Evolve4BG i del Dia Marítim Europeu, era promoure l’intercanvi d’experiències dutes a terme per a frenar la contaminació i el canvi climàtic en zones costaneres, així com fomentar la coevolució entre l’activitat humana i marina.

En la sessió dedicada a la pesca artesanal i la digitalització com a solució per a garantir el desenvolupament local en comunitats costaneres, Meritxell Maimi, investigadora del Campus de Gandia, va presentar la comunicació “Estratègies de comercialització en el sector pesquer: subhasta individual versus subhasta conjunta”.

En la comunicació, analitze “la comercialització del peix en les llotges de la Comunitat Valenciana l’any 2022”, identificant “nombroses oscil·lacions diàries i estacionals en els preus de venda dels productes que atenen mecanismes propis del mercat de l’oferta i la demanda, però també altres factors relacionats amb esdeveniments que se succeeixen durant les subhastes”.

Davant aquesta situació, l’equip de la UPV “es planteja -a petició d’una confraria- la possibilitat de fer una subhasta conjunta que elimine aquesta estratègia que facilita que unes poques mans concentren el control de preus i que provoca que de partida siguen baixos”. Es tractaria d’una nova estratègia de comercialització que des del projecte DIGIPESCA es creu que “podria ser beneficiosa per a l’economia del sector i que hauria de ser estudiada més a fons per a poder obtenir conclusions robustes”.

Aquest estudi pretén donar suport a l’estratègia de creixement blau en la pesca del Mediterrani espanyol, impulsant la digitalització i la comercialització del sector, així com la valorització del producte pesquer.

Font: Laida Frasquet Pascual, periodista de l’Àrea de Comunicació de la UPV i comunicacióprojecte Digipesca.