Nou mural “Dones de ciència” a Gandia

Al novembre de l’any passat, Sara García-Alonso va ser seleccionada entre quasi 23.000 persones com a astronauta de reserva en el Cos Europeu d’Astronautes de l’ESA (Agència Espacial Europea), convertint-se en la primera dona espanyola a aconseguir-ho.

Ara, la seua figura inspira  l’alumnat del CEIP Cervantes de Gandia. Allí ha sigut inaugurat un espectacular mural amb el qual la Universitat Politècnica de València (UPV) i el centre d’innovació Les Naus de l’Ajuntament de València li rendeixen tribut en el marc del projecte Dones de ciència. Es tracta d’una iniciativa que compta amb el suport de la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT) del Ministeri de Ciència i Innovació.

“Un mural perquè senten les ganes de somiar i ser com Sara”

El mural és obra de l’artista mexicana Dolores Navarro “Yuda” i va més enllà del retrat: hi destaquen les figures de dues xiquetes que remeten a la infància de Sara, “a la seua insaciable curiositat i ganes d’aprendre” acompanyades d’un xicotet retrat de la investigadora lleonesa.

“A Sara el que sempre l’ha motivada és una gran curiositat, les seues ganes de saber més i d’aportar a la societat. I això és el que he volgut transmetre a tots els xiquets i xiquetes del col·legi, perquè senten les ganes de somiar i de ser com Sara”, ha explicat Yuda. A més, durant els dies que va pintar el mural, l’artista mexicana va animar  l’alumnat perquè fera un dibuix a Sara i va incloure una reproducció de dues d’ells com a rematada del mural.

“Mai, mai, mai deixeu d’imaginar, de somiar”

“És l’homenatge més bonic que m’han fet. L’emoció que he sentit en veure el mural en arribar al col·legi ha sigut indescriptible, com ho ha sigut també cada minut que he passat amb els xiquets i xiquetes del centre”. Així ho ha assegurat Sara, emocionada amb la recepció que li ha brindat tot l’estudiantat i professorat del centre i “amb la meravellosa obra d’art que ha creat Yuda”. Durant la inauguració del mural, la investigadora lleonesa, que desenvolupa la seua activitat científica en el Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques (CNIO), ha traslladat a tot l’alumnat un missatge clar i ple d’esperança: “mai, mai, mai deixeu d’imaginar, de somiar, perquè el futur és vostre, de cadascuna i cadascun de vosaltres”.

En la inauguració del mural ha estat present el rector de la UPV, José E. Capilla, qui ha incidit en el fet que el projecte vol contribuir a lluitar contra la bretxa de gènere en l’àmbit de les STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques) i ajudar també a fomentar vocacions científiques entre els i les més joves . També han participat en la inauguració l’alcalde, José Manuel Prieto, destacava la importància que Gandia està adquirint com a Ciutat de la Ciència i Innovació i el Director del Campus de Gandia, Jesús Alba. Per part seua, la ministra de Ciència Diana Morant ressaltava la importància de crear referents per a aconseguir una vertadera igualtat.

Entrevista a Diana Morant, ministra de Ciència i Innovación en Radio Gandia SER.

Sobre Sara García-Alonso

Sara García-Alonso és investigadora titular en el Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques (CNIO) i membre de la reserva d’astronautes de l’Agència Espacial Europea (ESA). Es va llicenciar en Biotecnologia per la Universitat de Lleó com la primera de la seua promoció, obtenint diversos premis a l’excel·lència acadèmica. Durant la seua carrera universitària, es va formar en diversos laboratoris i va realitzar el seu Màster en l’especialitat en Biomedicina.

Posteriorment, es va traslladar al Centre d’Investigació del Càncer (2013-2018), on es va doctorar cum laude en Biologia Molecular del Càncer i Medicina Traslacional, obtenint el Premi Extraordinari de Doctorat a la millor tesi doctoral en Medicina, per la Universitat de Salamanca. Durant aquesta etapa va treballar en la identificació de dianes terapèutiques i mecanismes de resistència a fàrmacs en diferents tipus de càncer. En 2019, es va unir al laboratori del Dr. Marià Barbacid en el CNIO, on ha realitzat avanços significatius en l’estudi de l’adenocarcinoma de pulmó impulsat per KRAS. El seu treball està tenint un gran impacte en la identificació de teràpies dirigides contra aquesta mena de càncer.

El novembre de 2022, Sara va ser seleccionada entre quasi 23.000 candidats com a astronauta de reserva en el Cos Europeu d’Astronautes, convertint-se en la primera dona espanyola a aconseguir-ho.

Sobre Dones de ciència

Amb el mural en homenatge a Sara García-Alonso són ja 33 els realitzats en el marc del projecte Dones de ciència, una activitat que l’any passat va rebre el premi al millor projecte singular dels Prismes Casa de les Ciències a la Divulgació 2022, els més importants del país en el camp de la comunicació i divulgació científica. I que respon també a la filosofia del projecte europeu Science Goes To School, per a acostar la ciència i els seus protagonistes a les escoles, en el qual participa la UPV.

Més imatges de l’esdeveniment en: https://www.flickr.com/photos/cienciagob/albums/72177720309180863/with/52986590973/

Font: Laida Frasquet Pascual, Àrea de Comunicació Campus de Gandia