Marc Oller (Càtedra IVIO-UPV) desenvolupa una app de realitat augmentada per a la col·locació d’implants dentals

Malgrat l’enorme complexitat d’una cirurgia d’implant dental, existeix un important marge per tal que la tasca del dentista  siga més efectiva. Marc Oller, estudiant del Grau de Tecnologies Interactives del Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València amb contracte de pràctiques en la Càtedra IVIO-UPV, ha basat el seu Treball de Fi de Grau en la  facilitació aquesta tasca amb el desenvolupament d’una aplicació de realitat augmentada (AR) per a telèfons intel·ligents que permet guiar en l’ús de les freses dentals utilitzades pels odontòlegs. El TFG s’ha presentat amb el títol “Desenvolupament d’una aplicació de Realitat Augmentada per a l’assistència i guiatge dels odontòlegs durant el procés de col·locació d’implants dentals”.

Les freses dentals són les diferents eines quirúrgiques que s’utilitzen durant l’implant, però segons la mena d’implant, l’estoig de freses i les seqüències d’ús són diferents. En aquest sentit, l’aplicació  d’Oller connecta unes ulleres intel·ligents de realitat augmentada al telèfon intel·ligents amb sistema operatiu Android i indica quin utensili utilitzar, existint la possibilitat de guiar-se per mitjà del seu assistent de veu, i permet configurar i incloure estotjos de broques de fresat de diferents fabricants. En paraules del professor i investigador Fernando Boronat, tutor del TFG, “a causa del gran nombre de freses de cada estoig i la gran varietat d’aquestes, l’odontòleg ha de consultar el manual per a saber quina fresa usar a cada moment. D’aquesta manera, no és necessari”.

Totes les etapes del projecte han comptat amb versions de prova a mesura que s’anaven implementant noves funcionalitats. Mentre que al Campus de Gandia es desenvolupava la part tècnica de programació i les proves de laboratori, en les instal·lacions de l’IVIO es feia ús de les versions de prova en un entorn real fins a arribar al prototip final. D’aquesta manera, l’app ha sigut utilitzada per odontòlegs professionals i estudiants de màster de l’IVIO. Joan Faus, director de l’IVIO, ha donat el seu feedback aportant les millores i correccions pertinents en cadascun dels estadis del treball. “Quan cadascuna de les funcionalitats ja estava implementada i havia vist amb Fernando que funcionava correctament, Joan Faus opinava, donava millores, deia què es podia canviar, què calia  fer perquè millorara o donava el vistiplau. Una vegada fet això, es va passar a la funcionalitat de l’assistent de veu i quan ja teníem el vistiplau es va passar a incorporar diferents estotjos de freses en l’aplicació”, indica Oller.

Aquesta estreta col·laboració ha permès que l’aplicació  estiga ajustada a les necessitats reals d’una clínica dental, tal i como reflecteixen els qüestionaris sobre usabilitat i experiència d’usuari emplenats. El resultat ha sigut tan favorable que serà utilitzada en entorns reals i en els màsters d’implantologia dental de l’IVIO.

Al llarg dels mesos de desenvolupament, s’ha aconseguit una aplicació amb un alt potencial en el qual s’han superat grans reptes, com aconseguir que el telèfon intel·ligent detectara com a pròpia la càmera externa de les ulleres d’AR, en lloc de la pròpia del dispositiu. Tal com explica Oller, “el treball té um bon enfocament. Està en prototip final que s’ha pogut presentar en TFG, encara es poden desenvolupar algunes funcions, però té un gran potencial. S’ha aconseguit que es puga desenvolupar tant en entorns educatius com professionals”. Entre els nous aspectes per treballar estaria analitzar entre diferents models d’ulleres amb la finalitat de comprovar quina és la més còmoda per al dentista.

L’AR té un gran potencial en el camp de l’odontologia, ja que es poden aconseguir molts altres beneficis. Entre d’altres, Boronat destaca que “es pot arribar a veure en el moment de la intervenció una fotografia d’una radiografia del pacient, veure en quin angle o on s’ha de posar un implant o veure el seu historial clínic”.

Sense cap dubte, el TFG de Marc Oller serà una gran carta de presentació per al seu objectiu professional a curt termini: postular-se per a un lloc de treball en una empresa del sector privat. En un futur li agradaria tenir la seua pròpia startup i desplegar una aplicació amb tanta força com la desenvolupada amb la Càtedra IVIO-UPV.

Més informació i consulta sobre els projectes d’investigació de la Càtedra iViO-UPV escrivint a Francisco Camarena, professor i investigador al Campus de Gandia UPV: fracafe@fis.upv.es.

Pots seguir l’activitat de la Càtedra IVIO-UPV en: blog / Twitter / Facebook