Metamaterial per a reduir el soroll en el llançament de coets espacials

Els elevats nivells de pressió acústica experimentats pels coets espacials durant l’enlairament són deguts, entre altres factors, a la reflexió de les ones de so, generades pels motors que impulsen el coet, en la plataforma de llançament. El camp acústic generat és tan intens que provoca vibracions en el coet que poden produir desperfectes, tant en la càrrega transportada, habitualment satèl·lits, com en l’instrumental del coet. Per aquesta raó, s’estudia l’ús d’un metamaterial dissenyat per a absorbir quasi el 100% de l’energia acústica incident.

Personal investigador de la Universitat Politècnica de València (UPV), pertanyents al Campus de Gandia, a l’Institut d’Instrumentació per a Imatge Molecular (i3M), a l’Institut Universitari de Matemàtica Pura i Aplicada i al Departament de Mitjans Continus i Teoria d’Estructures, treballen des de l’any 2019 en el projecte Launch Sound Level Reduction, finançat per l’Agència Espacial Europea (ESA).

L’investigador del Campus de Gandia, Víctor Sánchez, expert en acústica, lidera aquest projecte per part de la UPV, en el qual també participen la Universidad Politécnica de Madrid, Le Mans Université i el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC), així com l’empresa valenciana COMET Enginyeria SL., que és el contractista principal del projecte per a l’ESA.

L’objecte principal del projecte, ha sigut “el disseny, la fabricació i la caracterització d’un prototip de metamaterial acústic capaç d’absorbir gran part de l’energia acústica en la base de llançament de coets”, ha indicat Rubén Picó, investigador del Campus de Gandia.

José Manuel Requena, investigador del projecte, ha participat en el desenvolupament del prototip del metamaterial. “Per al seu disseny s’han utilitzat eines numèriques de simulació. La concepció s’ha fet mitjançant injecció de plàstic ABS en un motle d’alumini, del qual s’han obtingut 1.600 peces posteriorment assemblades per a formar un panell. La caracterització acústica del prototip s’ha dut a terme en la cambra anecoica del Campus de Gandia”.

MÉS COL·LABORACIONS AMB L’ESA

Amb anterioritat al projecte, el personal investigador del Campus de Gandia ha participat en altres dos projectes finançats al seu torn per l’ESA: el projecte Sonic Crystals for Noise Reduction at the Launchpad i el projecte Acoustic Noise Reduction Methods for the Launch Pad. En aquest últim, Iván Herrero va desenvolupar la seua tesi doctoral “Mètodes de reducció de soroll acústic per a la plataforma de llançament”, defensada en 2020.

Font: Laida Frasquet, periodista de l’Àrea de Comunicació UPV