XII Marató d’Astropartícules a la Safor

Un any més, el Campus de Gandia de la Universitat Politècnica de València (UPV) ha participat en la XII Marató d’Astropartícules a la Safor amb l’objectiu d’acostar la física a l’alumnat amb edats compreses entre els 13 i 18 anys. L’actuació , desenvolupada de l’1 al 3 de desembre, es va dur a terme  en els instituts Veles e Vents (Grau de Gandia), Gregori Maians (Oliva) i Vall de la Safor (Vilallonga).

Aquesta nova edició local del marató d’astropartícules, iniciativa finançada per la Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT), ha estat organitzada per Joan Martínez i Miquel Ardid, experts en astropartícules del Campus de Gandia, i ha comptat amb M.ª Dolores Rodríguez, catedràtica de Física Atòmica Molecular i Nuclear de la Universitat d’Alcalá, com a investigadora principal.

PROMOURE VOCACIONS CIENTÍFIQUES ENTRE LA JOVENTUT

La física d’astropartícules cobreix un ampli rang de temes d’investigació que es troben en la interfície de la Física de Partícules, l’Astrofísica i la Cosmologia. De què està compost l’univers, què és la matèria fosca o què són els raigs còsmics són algunes de les qüestions que es van abordar durant les tres jornades de la marató amb el propòsit de despertar l’interès per la física d’astropartícules i les vocacions científiques entre l’alumnat d’Educació Secundària i Batxillerat.

Les xarrades, tallers i experiències van ser impartides per personal expert de la Universitat d’Alcalá, Universitat Politècnica de València, Universitat de València i l’Institut de Física Corpuscular. A través d’aquestes activitats, l’estudiantat va tenir l’oportunitat de conèixer més de prop aquesta ciència i el treball de recerca dut a terme en aquest camp. “Els i les alumnes tenien molta curiositat pels fenòmens que ocorren en el cosmos. La física d’astropartícules ens permet estudiar-los i comprendre la composició i evolució de l’Univers”, assenyala Joan Martínez.

La XII Marató d’Astropartícules va finalitzar amb l’acte de cloenda, celebrat en el Saló de Graus del Campus de Gandia.

MARATÓ D’ASTROPARTÍCULES

La XII Marató d’Astropartícules a la Safor forma part de la sèrie de maratons d’astropartícules  que s’han realitzat per la geografia espanyola durant 2021, i que són  la continuació de la sèrie de maratons d’astropartícules finançats per la FECYT per al foment de la cultura científica, tecnològica i de la innovació.

Fuente: Laida Frasquet, periodista del Área de Comunicación